Om vår Malta-resa!

I all flyttning har jag ju helt förträngt min resa till Malta. Har ju inte berätta nånting om den för er utan det har bara vart flytt hit och lägenhet dit. Kanske är dags att visa lite bilder också! Iofs har jag några bra foton på mamma och pappas datorn som nån av mamma eller syrran tog men det får bli en annan gång. Visar mina istället :) Resan till Malta gick fint - vi hade inget bagage att checka in men vi var ändå på plats tidigt, kändes säkrare.
Innan vi klev ombord hade vi ätit frukost och på planet käkade vi lite snacks och sådär. Väl framme var det lätt att hitta en taxi och vi åkte med en sök kille som hette Ryan. Det tråkiga var att vi kom till ett regnigt Malta.
Enligt någon på ön så regnar det på Malta tre dagar om året så det var typiskt att vi kom dit just i deras dåliga period. På kvällen kom nämligen åskan och det rejält. Oj oj! Dessutom är deras gator inte gjorda för så mycket regn så det flöt inte undan vilket gjorde stoooora pölar och rejält med vatten på vägarna. Vi åkte runt på lite utflykter. Sightseeing-buss där vi satt uppe utan tak och det fläktade så härligt och man fick se massor. Vi åkte runt på södra sidan av ön i tre timmar och kikade. Tanken var att vi skulle hoppa av, kika på stället och hoppa på nästa då det var Hop On Hop Off-buss men det blev inte så. Vi fick hörlurar där vi kunde välja svensk guide och det var intressant. Dock är Malta inget fint ställe på många plan. Kantiga hus, slitna byggnade, inte mycket grönt, smutsiga gator men det som var tråkigaste var alla otrevliga Malteser.
Det var inte många som visste hur man log och det var inte alls många som hade lärt sig vad service var för något. Personalen på utflykterna var helt okej, glada och tillmötesegående och personalen på vår favoritrestaurang var kanon. Även om dem klantade sig mest med att ge oss fel mat, fel nota och hade lagt i äggskal i maten så löste dem det på ett fint och serviceaktigt sätt.

En båtutflykt på 1.5 timme tog oss runt i hamnen så vi fick se Malta från den sidan och en av dagarna tog vi båten över till en liten ö utanför Malta för att bada i Blue Lagoon och det var riktigt häftigt. Klart och vackert vatten! Såååå himla vackert var det. Vi åt på olika restauranger vid lunch och middag förutom vid tre middagstillfällen som vi valde vårt favvoställe - en Italiensk restaurang! Varje gång var det något som var fel när man kom till dem olika matställerna. Antingen var dem otrevliga, inte förstod menyn, inte hade vad som stod på menyn, inte förstod oss trots engelska är deras språk, gav oss fel mat, lade extra på notan och sen mindre osv. ALLTID var det något! Jag shoppade lite och dem sakerna kommer ni få se vid senare tillfälle. Kunde inte handla för mycket eftersom vi bara hade handbagaget men lite grann kom med hem.
Vi solade och badade i poolen och det var helt underbart. Låg hela dagen och njöt i solen, med en flaska vatten, lite snacks, en bok och trevligt sällskap. Hotellet vi bodde på hade reception, stor pool och frukostrestaurang i annan byggnad än där vårt rum/vår lägenhet fanns så man fick gå lite varje gång vi skulle äta men det löste sig. Vårt rum var stort och hade tvättmaskin =) Och i byggnade fanns en utomhuspool med 10 solsängar. Den skulle enligt en skylt vara öppen mellan 10-18 varje dag, sista dagen kom vi dit halv tolv och då var det stängt och låst. Vi frågade om städerskan kunde öppna men hon förstod knappt vad vi sa och påpekade att hon bara var städerska och inte kunde hjälpa oss. Sen kom chauffören (han som levererade gästers väskor) och han sa samma sak, än mer otrevligt. Dem ringde dock varsin gång till receptionen utan resultat. Syrran ringde två ggr och mamma en gång, och jag traskade bort till receptionen och klagade. Hade vi betalt pengar för pool och den skall vara öppen från 10 så skall dem lösa det. Dem var så himla otrevliga och frågade vad problemet var och var inte direkt villiga till att hjälpa oss först. Efter en timme kom en sur och arg gubbe som bara ryckte på axlarna, snäste åt oss och undrade vad fan vi höll på med innan han bände upp låset på dörren så vi kom in.
Problemet hade vart att han som låste dörren kvällen innan inte visste vart han hade lagt nyckeln. Dem stänger VARJE kväll och ändå saknar dem rutin och dem hade bara EN nyckel vilket verkade underligt, så han bröt sig liksom in till slut.. HAHAHA!! Det var mycket skratt, fisar och god mat. Jag njöt massor och det var underbart att komma iväg även om Malta inte är ett ställe jag skulle åka tillbaka till och faktiskt inte ens rekomendera nån att åka till, välj annat ställe =)
Men nu har man vart där och har ett minne förlivet. Tack Mamma och Pappa för presenten =) BILDBOMB!!

Köpte en snacksbox på flyget ner som innehöll allt detta gott, i miniatyr!
Happy Hour så beställde alkoholfri drink och fick två - efter att jag tjatat om det då dem bara lämnade ut en...
Många av dörrarna såg ut såhär..