Det är detta jag vill, men får se hur det blir i slutände
Hej Hej <3
Jag minns inte om jag har nämnt tidigare att vi som läser till hälsopedagoger under hösten ska få läsa valfria kurser eller plugga utomlands. Men det kommer vi i alla fall göra. Varför vet jag inte riktigt men kanske för att kunna styra lite mer vad vi är intresserade av att jobba med osv.
Det gäller en termin, 30 hp. Jag har vart sjukt stressad över detta en längre tid och detta har vart en av anledningarna till varför jag har mått så sabla dåligt ett tag.
Men när jag väl orkade ta tag i det, kikade runt och sedan kollade med studievägledaren om de jag är intresserade av är kurser som går att läsa så känner jag mig lugn nu. Rätt taggad också faktiskt!
Vi får inte läsa kurser som är för lika de vi har läst eller ska läsa i utbildningen vilket jag förstår men mina val var inte nära. Så härligt!
Jag har ingen aning om vad jag vill jobba med när jag blir stor, men jag har valt sådant som i dagsläget intresserar mig. Vi har garanterad plats när kurserna är inom Halmstad Högskola så om jag väljer dessa vet jag att jag kommer läsa dem, det känns tryggt! Jag har bestämt mig för att läsa på distans. Fyra mindre kurser på 7.5 hp vardera. Nackdel är att två av kurserna jag vill läsa är på halvfart och resterande på kvartsfart. Med tanke på när dessa kurser startar blir det över 100% vissa perioder.. Jag måste verkligen fundera. Men jag vill. Men som sagt, de är dessa jag är sugen på.
Vardag och livsvillkor för barn och unga med intellektuell funktionsnedsättning - Halvfart start vecka 36
Att växa upp med intellektuell
funktionsnedsättning påverkar livsvillkor och vardagsliv. I kursen behandlas
vardagen för barn och unga med intellektuell funktionsnedsättning med fokus på
deras skol- och fritidssituation. I synnerhet beaktas deras sociala situation i
förhållande till jämnåriga kamrater med och utan funktionsnedsättning. Därutöver
belyser kursen innebörder av barnperspektivet, familjeperspektivet samt
pedagogiskt arbete utifrån ett delaktighetsinriktat arbetssätt.
Funktionshinder - om funktionsvariationer och intersektionalitet - Halvfart start vecka 46
Människor med funktionsnedsättning har sämre
levnadsvillkor än människor i allmänhet. Genom historien har detta ofta
förklarats med just funktionsnedsättningen, men även andra faktorer är av
betydelse. Utifrån faktorer såsom kön, etnicitet, sexualitet, ålder och klass
analyseras villkoren för personer med olika funktionsförmågor ur ett
intersektionalitetsperspektiv.
Kunskapsideal och verklighetsuppfattning - Kvartsfart start vecka 36
Kursens mål handlar om förståelse och kritisk bedömningsförmåga
av hur värderingen av kunskap både påverkar och villkoras av kulturell
förändring och teknisk utveckling. Studeras gör bland annat hur historiska och
samtida kunskapsideal och kommunikationstekniker har format och formar
världsbilder och människosyner. Studenten kommer att kunna förstå och förhålla sig till hur
värderingar angående bildning, kompetens, trovärdighet och sanning påverkas i
det samtida informations- eller kunskapssamhället och reflektera kring
kunskapsproduktion med hänsyn till social hållbarhet. Utifrån idéer inom
kunskapsteori och pedagogik ska studenten kunna analysera och bearbeta
information i digitala miljöer, samt använda olika tekniker för att på ett
hållbart sätt skapa och förmedla kunskap och värden inom medier, med
pedagogiska, retoriska och estetiska verktyg.
Psykologi - allmän ämnesintroduktion - Kvartsfart start vecka 36
Kursen ger en introduktion till psykologins teorier,
metoder och användningsområden. Psykologin som vetenskap och det moderna
vetenskapliga tänkandet studeras, såväl som individens biologiska utveckling,
motivation och emotion, kognitiva förmågor, arv- och miljöfaktorer samt
perception, medvetande, inlärning, minne, språk, stress och stresshantering.
Kursen lämpar sig för dig som vill få en introduktion till förståelse för
mänskligt beteende ur ett psykologiskt perspektiv.
Svensk design, stadsplanering och samhälle under 1900- och 2000-talen - Kvartsfart start vecka 36
Är du nyfiken på industridesign, samhällsplanering och byggande i Sverige ur humanistiska och samhällsvetenskapliga perspektiv? På den här kursen studerar du svensk design, byggande och stadsplanering som uttryck för visioner om det goda samhället, estetiska ideal och tekniska möjligheter. Du får kunskap om estetiska och ideologiska trender i Sverige. Kursen ger dig inblick i idéer som trädgårdsstaden, funktionalismen och postmodernismen och hur de kan förstås. Du utvecklar din förmåga att undersöka, diskutera och kritiskt analysera texter, bilder och exempel på design, byggande och stadsplanering i Sverige under 1900- och 2000-talet.

😊..
Ha en fortsatt trevlig måndag