De ger inspiration åt både pojkar och flickor!

Igår diskuterade Jimmy, jag och Lisa lite om genus på förskolan. Yes, det heta debatterade ämnet som typ alla pratar om. Lisa har ett arbete i skolan och därför pratade vi om detta!
På en skola som hon gör sin praktik på så kör dem 30 minuter i veckan en lekstund där pedagogerna sätter in barnen i olika grupper och så får de leka/göra saker tillsammans som de annars inte brukar göra. Pojkarna kanske leker med dockor och pärlar medan flickorna kanske tar fram lite bilar att leka med. Sånt som annars brukar vara könsfördelat flickor och pojkar. Detta händer alltså 30 minuter/veckan och de gör att barnen får upp ögonen för andra alternativ än dem de är vana vid.
Hemma kanske pojkarna inte har dockor att leka med och då tycker dem det är tjejigt men under denna stunden får de inspiration till att faktiskt leka själva med dockor och se hur kul och givande det kan vara.
Dessutom plockar pedagogerna in barnen i så pass grupper att barnen får leka med andra barn som de vanligtvis inte leker med för att se att de inte är farligt att leka tjej-kille eller med någon som är lite annorlunda på något sätt.
Det ger dem insyn på att man kanske inte enbart skall leka med den tjej/kill-kompisen de brukar leka med. Han eller hon kanske en dag är sjuk eller åkt på semester, skall barnet då leka ensam? Detta är ett bra sätt tycker jag. Då tvingar dem inte någon till att leka med något annat utan de ger dem möjlighet att prova på för att se att även killar/tjejer kan. Sen väljer dem själva hur de vill göra. Vem vet, de kanske fortsätter med sånt de annars inte gör för att dem numera tycker det är roligt men tidigare inte vågat kanske. Vem vet! Dessutom blir det ju samtidigt en annan slags gemenskap på förskolan tror jag. Tror ni detta skulle fungera på de flesta förskolor? Finns det för-nackdelar med detta tankesättet om man vill ha mer genustänk på sin förskola?
Random bild bara!

Puss & Kram

Fröken Rödlök

  • 3 visningar

Gillar

Kommentarer