Bokrecension #99 - Betty Mahmoody

Kärleken till ett barn av Betty Mahmoody

Denna bok börjar där "Inte utan min dotter" slutade. Betty berättar vad som hände efter det att hon räddat sig till den amerikanska ambassaden i Ankara. Hon beskriver svårigheterna med att återanpassa sig i USA, den ständiga rädslan för Moodys hämnd samt sin förtvivlan över en lagstiftning som inte kan erbjuda henne och dottern ett ordentligt skydd. Hon beskriver även några liknande fall som hon blivit involverad i efter hemkomsten till USA.

Jag minns när jag läste Bettys första bok "Inte utan min dotter" första gången och hur jag kände när jag läste den. Det var min mamma som berättade om boken och jag ville genast läsa den.
Har läst den ett par gånger och sett filmen och jag påverkas lika mycket varje gång. I många år var "Inte utan min dotter" en av favoritböckerna just för att den påverkade mig så pass som den gjorde, men hade ingen koll på att hon hade gett ut en bok till som handlar om livet efter flykten och hur hon återanpassar sig i USA. Jag vann denna på en av loppisarna under semestern och blev väldigt glad och läste den i princip direkt. Det känns bra att nu fått reda på hur det har gått för Betty och hennes då, 6åriga dotter efter att de tog sig ifrån Bettys iranska man som höll dem fångna i Iran i 1.5 år.
I denna boken får man också läsa om andra fall och jag blir så ledsen när jag läser att så många barn årligen kidnappas av någon av sina egna föräldrar till ett land de inte känner nån i, aldrig varit i (eller iaf knappt varit i) för att föräldern vill ha barnet i sitt hemland.
Jag är glad att det gick så bra för Betty och dottern men sörjer för alla andra barn som aldrig får se sin mamma eller pappa som kämpar sig blåa från sitt land för att försöka få hem barnen igen.