Bokrecension #97 - Minna Lindgren

Rödvin och ett misstänkt mord för tre gamla damer
Sherry och stulna juveler för tre gamla damer skrivna av Minna Lindgren

På äldreboendet Aftonlunden i Helsingfors bor Siiri och Irma, två nyfikna damer i nittioårsålden. De fördriver tiden så gott det går med kortspel och kaffe och några glas rött vin eller en whiskypinne till kvällen.
Aftonlunden drivs av Stiftelsen för äldres vård och kärlek, som erbjuder ett komfortabelt boende med många servicefunktioner för äldre personer. I hyresavgiften ingår bingoaftnar och humorkvällar och mot extra ersättning varma måltider och städservice. Nu har kocken på Aftonlunden, Tero, hastigt avlidit. Visserligen är döden alltid närvarande på äldreboendet, men en ung man i sina bästa år, 35 år gammal och helt frisk? Det är något som är lurt. Siiri och Irma tar väninnan Anna-Liisa till hjälp för att få reda på sanningen bakom Teros död. De tampas med den barska avdelningssköterskan Virpi och den överdrivet kundinriktade direktören Sinikka under sina efterforskningar. Med hjälp av Teros barndomsvän Mika tänker de avslöja vad som egentligen pågår på Aftonlunden.

Sherry och stulna juveler för tre gamla damer

De tre gamla damerna Siiri, Irma och Anna-Liisa från Rött vin och ett misstänkt mord återkommer här i ett nytt läsäventyr.
Det är en ovanligt varm sommar i Helsingfors och Aftonlunden genomgår en stor renovering. Hela boendet är inplastat och när Anna-Liisa utvecklar en astmatisk hosta från byggdammet börjar Irma fundera på en lösning. Deras granne på Aftonlunden, Ambassadören kallad, har en lägenhet stående i den nedgångna stadsdelen Hakaniemi och där flyttar de tre gamla damerna in så länge som renoveringen pågår. Lägenheten är av det storvulna slaget med barkök, discobelysning och ett gigantiskt badrum med jacuzzi. Som om detta inte vore nog, en ofantlig massa sovrum. De tre gamla damerna ser till få med sig så många av vännerna i kortspelsgänget som möjligt och inom kort lever 90-åringarna i ett kollektiv av det ovanliga slaget med två inhyrda nigerianska kockar som Siiri träffat på marknaden.
Men det är något mystiskt med lägenheten, de får ibland ovälkomna besökare. Vad har egentligen pågått där? Och varför försöker någon sälja juveler till dem?

När jag fann dessa två böckerna på biblioteket tyckte jag de lät spännande och lite mysiga, med tre äldre damer som hamnar i olika situationer. När jag började läsa del ett hade jag svårt att komma in i den först och när jag väl gjorde det var jag nära på att avbryta. Själva boken i sig är väldigt bra med välarbetat språk och bra karaktärer och allt det där men jag fick ont i magen av vad som hände med de äldre på servicehemmet. Jag börjar nämligen bli orolig över om de äldre på servicehus och äldreboenden på riktigt blir behandlade på liknande sätt. Vissa böcker påverkar en riktigt negativt men själva bokens handling är det inget fel på, bara det att det som sker kanske händer på riktigt och jag fick upp ögonen för om det verkligen kan vara så. Stackare.
Jag tog dock mig igenom boken och hade planer på att läsa del 2 direkt men klarade inte av det så tog en bok emellan. Nummer 2 var inte alls på samma sätt, den var mer spännande och mysig och jag kunde istället känna mer glädje när jag läste.