Bokrecension #96 - Elin Eldestrand

I nöd och lusta
Att vara dig trogen
Tills döden skiljer oss åt skrivna av Elin Eldestrand

I nöd och lusta
Emma är en 38-årig gift småbarnsmor med zebraränder på magen och hängbröst. Kontorsjobbet på det lilla snickeriet känns enformigt, chefen är påträngande och kärlekslivet med maken Andreas har gått i stå. Och till råga på allt har bägge hennes systrar problem. Så livet kunde onekligen kännas bättre.
Plötsligt börjar Emma inse att saker och ting inte står riktigt rätt till på kontoret; någon verkar ha fifflat med bokföringen, kollegor börjar uppträda konstigt och på nätterna tycks det ske märkliga saker i byggnaden. Och var det verkligen en olycka som orsakade den förre revisorns död? Samtidigt som frågetecknen på jobbet hopar sig upptäcker Emma att någon skickar nakenbilder till hennes man. Hon bestämmer sig för att det får vara nog - nu tänker hon reda ut vad som egentligen pågår, både på arbetet och i privatlivet! "I nöd och lusta" är en riktigt härlig feel good-berättelse, kryddad med spänning och hel del oväntade vändningar.

Att vara dig trogen
När Lina vaknar upp på lasarettet i Lycksele har hon ingen aning om hur hon hamnat där. Hon har drabbats av minnesförlust och nu gäller det att försöka återkalla så mycket som möjligt av vad som hänt de senaste månaderna. Varför befinner hon sig långt upp i Norrland? Vad har hon råkar ut för? Och hur kommer det sig att hon har ett positivt graviditetstest i sin väska? Med hjälp av sin familj, inte minst systrarna Emma och Anna, lyckas Lina sakta men säkert dra sig till minnes delar av vad som hänt. En del av minnena skulle hon helst slippa, men den stora chocken kommer när hon inser att det finns mer än en tänkbar kandidat som far till barnet hon väntar!

Tills döden skiljer oss åt
Anna trivs bra med sitt jobb som förskolelärare i Västerås. Med privatlivet är det sämre ställt. Hennes nästan tjugo år äldre sambo, Micke, vill helst bara ligga i soffan och titta på tv och han är bitter över det mesta. Annas systrar tjatar om att hon ska lämna honom men det är inte så lätt, trots allt har hon en del känslor kvar för honom. Men när kollegan Linus visar intresse för henne är hon inte sen med att tacka ja till hans inviter, och snart har de inlett ett passionerat förhållande.
Efter en tid börjar Micke bete sig annorlunda. Plötsligt har han ordnat ett nytt jobb, han spenderar mer och mer tid hemma och är extremt hemlighetsfull vad gäller sin mobiltelefon. Anna misstänker att även han har någon vid sidan om och känner sig både lättad och orolig. Nu måste hon kanske ta tag i sin situation och fatta det där beslutet som hon har gått och gruvat sig över. Men sanningen om Micke visar sig vara något helt annat än vad hon kunnat ana.

Jag lyssnade på den här trevliga serien när jag jobbade och det gjorde ogräsrensningen så mycket trivsammare i värmen. Det här är tre böcker om systerskap och handlar om de tre systrarna Emma, Lina och Anna. Varje del och bok handlar och fokuserar på en av systrarna medan de andra två finns med men mer är statister. Händelser hänger dock samman i alla tre böcker och binder ihop allt med en röd tråd. Jag tycker det här sättet att läsa en bok på var himla trevlig.
Ett spännande och mycket bra koncept på en serie måste jag säga.
Och jag tror att mycket av det som händer faktiskt är sådant som kan hända på riktigt, alltså trovärdiga händelser och situationer som gör att boken blir mer verklig.
Jag uppskattar verkligen Elins berättande och fantasi, hon är jätteduktig på att fånga sina läsare.