Bokrecension #94 - Kristina Appelqvist

Den svarta löparen av Kristina Appelqvist

Emma Lundgren, ung rektor vid Västgöta Universitet i Skövde, är alldeles ny på jobbet, när hennes sekreterare Vera Nilsson plötsligt hittas brutalt mördad. Mordet väcker stor uppmärksamhet i media eftersom hela universitetsledningen hör till de misstänkta. Vera Nilsson var nitisk som sekreterare och inte särskilt omtyckt, men att någon skulle vilja mörda henne är för kriminalkommissarie Filip Alexandersson en stor gåta. Och det blir inte bättre av att mordvapnet, en indisk dolk som brukar hänga i universitetsbiblioteket, återfinns i den nytillträdda rektorns skrivbordslåda. Samtidigt gör polisen en förbryllande upptäckt hemma hos Vera. Den schackpjäs från 1300-talet som försvann några månader tidigare under utgrävningarna av en medeltida träkyrka i Varnhem hittas i Veras neccesär, samma Vera som enligt kollegorna var totalt ointresserad av historia. Frågan är vad universitetsmordet och den medeltida schackpjäsen har med varandra att göra.
Den svarta löparen är en riktig pusseldeckare à la Agatha Christie där småstadslivet i Skövde med sitt universitet och regemente skymtar i fonden. Med spår och villospår, plus en gryende romans mellan kriminalkommissarien och den nytillträdda rektorn blir Den svarta löparen en spännande berättelse vars upplösning får sin förklaring i händelser långt tillbaka i tiden. Det är också en berättelse om manligt och kvinnligt; om makt och maktlöshet; om arbetarklass contra den intellektuella universitetsvärlden.

För en tid sen läste Amanda och jag en bok av denna författaren som handlade om Emma och jag fastnade för den och för författaren. Så jag blev sugen att läsa fler och valde då denna.
Det är en spännande roman som har det mesta, ingen rå och allt för hemsk deckare utan mer mysdeckare som passar mig. Denna bok har en spännande berättelse som gör det svårt att lägga ifrån sig boken, en bladvändare som det så fint heter. Kristina har ett lättsamt men välarbetat språk och hennes karaktärer är trovärdiga på sina sätt de agerar och är på i böckerna.
Som sagt, inte allt för grov deckare utan lagom på alla sätt och vis!
Nu ska jag ta reda på nästa bok om Emma som rektor.

• Ett tips!