Bokrecension #92 - Lilly Emme och Sara H. Olsson

Bokförlaget Gyllendufva av Lilly Emme och Sara H. Olsson

Gunilla von Schmeeren är nybliven änka och har ärvt sin makes anrika bokförlag Gyllendufva, som trots prestigefylld utgivning lider av stora, ekonomiska utmaningar. Om situationen inte vänder inom åtta månader kommer hon att tvingas att sälja företaget för att betala banken. Gunilla bestämmer sig för att anställa den erfarna förläggaren Petra, och tillsammans jobbar de för att få förlaget på fötter. Men kommer de att få tag i den lysande debutanten som inte svarar på mail? Kommer den bittra agenten göra allvar i sina hot om stämning? Och kommer de att ha råd att ställa ut på Bokmässan?
Bokförlaget Gyllendufva är den färgsprakande inledningen på serien om kvarteret Kronan, ett mysigt område i Huvudstaden där butiker och företag kanske drivs lite okonventionellt, men med stort hjärta. I denna skruvade, humoristiska skildring av böckernas värld får läsaren följa med till ett traditionellt förlag som plötsligt får två påhittiga kvinnor i toppen. Hemligheter avslöjas och vänskapsband knyts när författarna Sara H. Olsson och Lilly Emme tar sig an bokbranschen i detta kärleksbrev till feelgoodgenren.

Jag har läst det mesta som både Lilly Emme och Sara H. Olsson har skrivit och jag älskar också det mesta. De är klockrena författare på varsitt håll och när de gick ihop och skapade kvarteret Kronan och denna del 1 så visste jag direkt att resultatet skulle bli bra.
Det blev det, med råge. Vilka härliga karaktärer de har fått fram och roliga händelser rakt igenom.
Gunilla blev till slut min idol. Tyvärr kunde man ana hur allt skulle sluta men ibland, i vissa böcker, gör det inte så mycket eftersom vägen dit är spännande och händelserik precis som i den här boken. Jag har skrattat gott åt missöden, dråpligheter och åt Ranelid.
Jag tycker absolut ni ska läsa denna, eller någon av de böcker som författarna var och en för sig har gett ut!