Bokrecension #89 - Åse Åsenlund

Saligt uppdrag av Åse Åsenlund

Efter åratal av kringflackande prästliv har Ulrika Johannesson, 45, nått höjden av sin karriär som kyrkoherde i Vassätra, en gudsförgäten ort utanför Halmstad. Med bra lön, stort ansvar och vacker prästgård har hon äntligen hittat hem. Bakom den perfekta fasaden bubblar dock de mörka sidorna av hennes personlighet hennes förakt för barn, bristande impulskontroll, fördomsfulla människosyn och spirande spelmissbruk. En händelse i kyrkan delar det lilla samhället i två läger och Ulrika inser att hon nu tvingas kämpa för att inte bli av med såväl jobbet som sin perfekta tillvaro. Allt kompliceras ytterligare när hon en sen kväll utsätts för en chockartad upplevelse i sin trädgård...
Saligt uppdrag är ett allvarsamt men samtidigt humoristiskt drama i småstadsmiljö. Det är en spännande roman med tydlig feelgoodkänsla. Ett levande språk, intressanta och mångfacetterade karaktärer och en fängslande samt oförutsägbar handling gör läsningen till ett sant nöje.

Den här boken valde jag enbart för att den utspelar sig i och omkring Halmstad. Jag älskar böcker som utspelar sig inom Sverige och framför allt i närheten av där jag bott eller bor.
Hade inga förväntningar alls när jag öppnade pärmarna men jag har svårt att känna vad jag egentligen tycker om den. En väldigt fin historia och man har fått följa Ulrikas arbete mot älskad bybo och empati. Jag såg fram emot ett lyckligt slut och det måste jag ju ändå säga att det blev men det var med en twist jag inte riktigt tycker passade in. Jo, det gjorde det men för min del blev det aningens för osannolikt att det skulle ske. Ett konstigt slut för min del. Anar dock att det kanske slutade på det sättet för att det planeras för en del två där man får svar på frågorna som uppstod iomed detta slutet. Trots detta slut var boken en mysig en, med en osjälvisk historia, det gillade jag.