Bokrecension #88 - Sofie Sarenbrant

Skyddsängeln av Sofie Sarenbrant

Körsbärsträden står i full blom, men kriminalinspektör Emma Sköld kan inte glädjas över den annalkande påsken. Sju månader har gått sedan en nära kollega försvann spårlöst före en rättegång. Hon är fast besluten om att hitta honom, död eller levande. Samtidigt som polisen lyckas gripa indrivaren som sist såg kollegan i livet, får Emma ett oförklarligt mord på halsen. En äldre man hittas död på ett ödelagt mentalsjukhus. Men det är när hans identitet framkommer som hon blir besatt av att lösa fallet. Skyddsängeln är den nionde boken i den omåttligt populära deckarserien om kriminalinspektör Emma Sköld. Liksom tidigare delar har innehållet en stark koppling till aktuella samhällsproblem. I Skyddsängeln utforskas ämnen som ensamhet, missbruk och konsekvenserna av psykiatrireformen för 25 år sedan. Är personen som övervakar dig den du borde frukta allra mest, eller är det i själva verket din räddande ängel?

Hon gör det igen, Sofie är en av mina favoritförfattare och jag har älskat ALLA hennes böcker från första stund. Detta är som ni läst del 9 i serien om Emma Sköld som i varje bok gör ett bra jobb.
Denna var speciell på något sätt tycker jag, jag vet inte riktigt på vilket sätt men inget dåligt med det. Men den fångade mig lite extra, jag lyssnade på denna via ljudboksapp och det var många gånger jag stannade upp i mitt arbete för att verkligen spärra upp öronen när det var någonting spännande som hände. Jag älskar att Sofie plockar upp samhällsproblem i varje bok, även om jag tidigare inte riktigt förstått det hundra procent. Men det är viktigt. Kanske därför jag tyckte denna var lite mer speciell för att jag här fattade grejen och hängde med på ett annat sätt, att just denna samhällsproblemen känns nära? Jag vet inte, i varje fall skriver Sofie på ett magiskt sätt, hon är expert på detta med deckare och jag tänker att hon är full av fantasi och gör böckerna välgjorda med mycket bakgrund.
Jag tror ingen missat Sofie Sarenbrant men om du inte läst någonting av henne tycker jag verkligen du ska göra det, även om varje bok är fristående så tycker jag ändå du ska påbörja del 1 så du får följa Emmas relationer och annat som händer i böckerna. Kan också rekommendera Sofies Vecka 36 och Istället för dig - de är sååååå bra men samtidigt riktigt hemska!