Bokrecension #84 - Felicia Welander

Nästan för alltid av Felicia Welander

Här får vi under några varma försommardagar följa Eva när hon åker för att fira midsommar med Erik sin bortgångne vän Monikas stora kärlek. På Eriks vackra hälsingegård andas Eva ut och känner att hon kan ta en paus från sin komplicerade vardag. Men i takt med att sommarnätterna blir ljusare och ljusare växer också känslor som ingen av dem hade räknat med. Och när Evas väninna Myrna dyker upp och Erik visar en mörkare sida av sig själv, blir allting allt annat än enkelt. För hur mycket av ens lycka ligger i andras händer? Hur mycket påverkas vi av andras val? Och blir valet rättvist när man väljer mellan den som inte längre finns och den som står där mitt framför en? Nästan för alltid är en roman om att hitta hem. Och hur de vi förlorat alltid lever kvar inom oss på gott och ont.

Jag hade missat att denna boken var en del av en serie, även om den är fristående. Alltid roligt att läsa från början ändå tycker jag, men men. Detta är en härlig bok om att hitta hem som det står om den. Att våga ta steget och göra det som känns bra. Fram till att väninnan dök upp tyckte jag att boken var riktigt mysig och härlig, boken hade vart platt om Myrna inte vart med, det förstår jag men jag tyckte hon betedde sig så illa så henne gillade jag helt enkelt inte. Men hade nog vart en helt annan bok annars. Jag gillar den ändå. En lugn bok, intressant och härlig även om jag inte tyckte att det hände så mycket, men inte alla böcker behöver innehålla händelser i varenda kapitel för att den ska vara bra, jag gillar den som den är!