Bokrecension #79 - Jenny Colgan

Den lilla bokhandeln runt hörnet av Jenny Colgan

Nina Redmond älskar böcker och som bibliotekarie får hon göra det hon gillar allra mest matcha rätt bok med rätt person. Men när hennes älskade bibliotek tvingas stänga står hon plötsligt utan jobb och har ingen aning om vad hon ska ta sig till. Men så hittar hon en annons om en charmig liten skåpbil och får en idé: hon ska starta en egen bokhandel, på hjul!
Med all styrka, mod och optimism som hon kan uppbåda och därtill sitt livs samlade besparingar gör Nina sig redo för en nystart i de vackra skotska högländerna. Men verkligheten visar sig vara något helt annat än den verklighet hon gärna drömmer sig bort i. Hon möter en mängd människor som både förgyller och förpestar hennes tillvaro, till exempel en charmig tågkonduktör och en barsk och fåordig bonde på granngården.

Den lilla bokhandeln i hamnen av Jenny Colgan

Den ensamstående mamman Zoe är i desperat behov av att fly Londons hektiska storstadspuls. Hon vill skapa ett nytt liv åt sig själv och sin fyraårige son Hari. När hon får ett tips av sin vän Nina om ett jobb som barnskötare åt en familj i de skotska högländerna nappar hon direkt. De tre barnen lever rövare i den stora men nedgångna herrgården vid vackra Loch Ness. Pappan är änkling och har inte ork att ta hand om dem. Men Zoe låter sig inte skrämmas. Hon har länge drömt om det lugna livet på landet. Det är dessutom en bonus att Nina behöver lite hjälp med sin bokbuss! Zoe och Hari börjar sakta känna sig som hemma i det lilla samhället. Men är böcker, frisk luft och nya vänners omtanke nog för att läka den trasiga familj de kommit till?

Det här är verkligen böcker i min stil. Jag har känt till författaren ett tag och tänkt att jag skulle läsa någonting av henne men det har inte blivit. Så frågade jag på instagram efter tips och då var det några som tipsade om dessa och då tänkte jag att nu är det dags. Så jäkla bra att jag gjorde det. Men besvikelsen var stor när jag hade läst klart nummer två och skulle åka och låna den tredje och upptäcker att det inte finns fler. Så mysiga böcker med bra innehåll, bra karaktärer och bra händelser. En sån där bok där man själv kan tänka sig en roll, man ser karaktärerna som sina vänner och man blir ledsen när man inte längre kan läsa om dem.
Jag undrar hur det går för Nina, för Zoe och alla andra jag läst om, och hoppas det kanske kommer fler. Nu är jag sugen på att läsa Jennys andra böcker och hoppas de är lika trevliga!