Bokrecension #71 - Sara Molin

Som en öppen bok av Sara Molin

Clara Rennel har haft planen utstakad länge: Som lärare ska hon viga sitt liv åt att sprida läslust till kommande generationer. Styrkt av sina fiktiva medsystrar Kulla-Gulla, Kitty och Lotta, är hon redo att uträtta stordåd i läsningens tjänst. När hennes ungdomsförälskelse Jonathan dyker upp igen, mirakulöst nog nybliven singel, kan det nästan inte bli bättre. Systern Paulina (som dessvärre inte är fiktiv) lyfter ett varningens finger. Men vad vet väl hon om Jonathans intentioner? Bara för att hon själv, till allas förvåning, lyckats hålla ihop med en kille i mer än några veckor? En kille som till råga på allt verkar alldeles för smart för henne.

Men Claras lärartillvaro vill inte riktigt utveckla sig som hon planerat. Eleverna ägnar sig helst åt dokusåpor, föräldrarna kräver det omöjliga, kollegerna sätter käppar i hjulet och rektorn förstår ingenting. Jonathan säger sig ha lösningen på hennes bekymmer, och snart har den plikttrogna Clara gjort drastiska avsteg från sin plan. För det ingick inte i planeringen att börja skolka. Och det ingick definitivt inte att falla för sin lillasysters nya pojkvän.

Det här var en bok som jag absolut tyckte om, ingen som sticker ut och är wow men mysig och härlig ändå. Många trevliga och mysiga karaktärer som får liv av de skrivna orden och fantasin.
Jag gillar starkt att det inte är någon transportsträcka till slutet utan att det händer någonting precis hela tiden, boken blir på det sättet verkligen inte tråkig. Det gör att jag vill läsa en sida till, bara en sida till, hela tiden. Bra berättelse och bra beskrivna händelser, situationer och miljöer.
En feelgood helt i min smak ändå!