Bokrecension #70 - Angela Holm

Bakom försvarsmaktens stängda grindar av Angela Holm
Sandra är en värnpliktig tjej som hamnar mitt i ett mord på en av försvarets anläggningar. Det slår henne sakta att hon kanske kan vara enda vittnet, vilket också gör henne till nästa offer. Hon är nyckelvittne i en värld där man gör bäst i att hålla tyst om man vill överleva.
Samtidigt som hon försöker att överleva försöka hon också genomlida alla de utmaningar hon ställs inför som ensam tjej bland ett gäng 19-åriga killar. Att göra lumpen som befäl över 19-åriga pojkar skulle visa sig bli svårare än hon trott.
15 månader är antingen en väldigt kort tid eller en väldigt lång tid. Chocken av att inse att man aldrig kan stå och kissa med killarna eller ta del av deras sexistiska skämt. Försvaret som gör allt för att det ska vara så jämlikt som möjligt ändå får tjejerna lägre tidskrav på löpprov och de får ut större handdukar, vilket i sin tur leder till avundsjuka och missämja. Men det handlar också om en ensam och vilsen tjej som letar efter kärleken, som söker bekräftelse på olika sätt. Denna bok är baserad på verkliga händelser.

Jag hörde talas om boken via en podd jag lyssnade på. Där författaren berättade om sin tid i lumpen, hur allt var där och hur hon fick stå ut med det enda och det andra, mobbing på hög nivå. Hon nämnde att hon hade skrivit en bok om tiden i värnplikten och hade lagt in ett mord i historien och sådant tycker jag är intressant så jag ville läsa den. Nu har jag gjort det och vilken besvikelse det blev, tyvärr. Den var bra med tanke på att hon berättade hur det var att vara tjej i lumpen, man fick lära sig lite hur det kan vara att vara befäl, vad man får göra osv.. men jag tyckte inte det var någon psykologisk thriller. Det var inget spännande mord och boken var ganska rörigt skriven.
Jag mår dåligt när jag skriver en recension när jag inte gillar boken jag läst. Det händer inte så ofta, men man kan ju faktiskt inte gilla alla böcker man läser, eller hur?