Bokrecension #69 - Lilly Emme

Så länge trettioåriga Katie O’Farrell kan minnas har hon drömt om att bli författare. Tillsammans med sina tre väninnor bildades kvartetten Skrivsystrarna när de möttes på universitetet i Hull. De avgav då ett löfte: ingen av dem får ge upp skrivandet förrän alla fyra var utgivna författare. Det löftet känns som en utopi för Katie. Hon samlar refuseringar på hög medan hennes väninnors karriärer pekar spikrakt uppåt.

Katies självförtrående sviktar alltmer och den ständiga hetsen på sociala medier gör inte saken bättre. Hennes flöden svämmar över av påskrivna förlagsavtal och utlandssatsningar. När Katie råkar skicka ett mail till fel person tar det hus i helsike. Hon bestämmer sig i ett slag för att logga ut från författarvärlden och den digitala världen. När mobilen tystnar får hon äntligen ro att funderar på om det är värt att göra vad som helst för att nå sina drömmar. Hon lovar sig själv att aldrig mer skriva ett ord, men vad ska hon göra med den där hemliga berättelsen som pockat på uppmärksamhet ända sedan hon var liten?

Utloggad är en fartfylld och humoristisk bok om drömmen att bli författare. Men är det värt att göra vad som helst för att bli publicerad? Och hur lätt är det egentligen att växla mellan deadlines, ettriga agenter och manus som trilskas? Finns det en risk att man tappar bort sig själv på vägen? Boken bjuder också på djupare frågor som: Behöver vi alltid vara uppkopplade och inloggade överallt? Måste man synas på nätet och vara tillgänglig? Och vad gör man när stressen över sociala medier blir för stor? Får man lov att logga ut? Utloggad handlar också om vad man gör när en vän mår dåligt och om om förlåtelse.

Jag har följt författaren ett tag då jag har träffat henne några gånger på olika ställen och därför blir jag så extra glad när någonting nytt kommer och vill läsa på direkten. När boken Utloggad släpptes på ljudbok så började jag lyssna på direkten. Författaren har skrivit böcker under annat namn innan och en av de bättre för mig del heter Bloggdrottningen och den passar mig riktigt bra. Men jag tror att Utloggad ligger och slåss med Bloggdrottningen om en topplacering faktiskt. Utloggad har det mesta! Bra karaktärer, en bra berättelse, vändningar, upplevelser, kärlek, vänskap! Det händer väldigt mycket och även om jag inte vill bli författare kan jag känna igen mig i boken, framförallt när det kommer till att logga ut. Jag är en person som visar lite väl mycket av mitt liv i sociala medier, även om det var mycket mer förr så kanske jag borde tagga ner lite emellanåt. Utloggad är verkligen en bok som får en att fundera och tänka - både på just de sociala medernas påverkan men även hur stark en vänskap faktiskt kan vara! Jag vet hur mycket research författaren gör inför sina böcker och inför utloggad var hon faktiskt just det, utloggad. Med endast en mobil som kunde ringas med och ta emot/skicka sms så omfattades hon av verkligheten och bortgick de sociala medierna för en längre stund. Att göra det för en bok tycker jag är bra!
Det är en lärorik bok på något sätt! Läs den!