Bokrecension #67 - Sölve Dahlgren

Familjen Juvelervist - en julsaga av Sölve Dahlgren

Familjen Juvelerkvist befinner sig mitt i den svenska bokbranschens hjärta. Frågar man dem själva utgör de den svenska litteraturens hjärta. När släktens matriark, Märta, en dag i början av december krossas under sin egen Steinwayflygel blir alla bestörta. Samtidigt kan de inte undgå att spekulera över det kommande arvet. Märtas make Helmer brottas med ekonomiska problem i sin bokhandel, lyckas han inte snabbt få fram pengar riskerar han att förlora butiken som varit i familjens ägo i 75 år. Dottern Margareta kämpar med en översättning som aldrig vill bli klar, medan hennes make, Carl Axel, är sprickfärdig av hemligheten han går och bär på. Och barnbarnet Hans har nyligen återvänt till Sverige efter flera år utomlands. Med sig har han utkastet till en bok som han är säker på kommer att bli en stor succé. Men ingenting blir som någon har tänkt sig och under ett par intensiva veckor pendlar familjen mellan hopp och förtvivlan. Kommer allting att ordna upp sig så att de återigen får fira en fröjdefull jul tillsammans? Berättelsen om familjen Juvelerkvist har tidigare publicerats som adventskalender på sajten Boktugg.se. Det är en dråplig och underhållande historia om en säregen familj med många minnesvärda karaktärer.

Detta är en sådan bok som legat ett tag på min "att-lyssna-lista", inte riktigt känt mig redo, motiverad att lyssna. Men så gjorde jag det till slut. En julsaga, gillar som jag tidigare skrivit julböcker.
Så det var kul att få lyssna. Hade ingen aning om att den tidigare publicerats som julkalender, så himla roligt.
Det var en konstig början måste jag säga, kändes inte riktigt verkligt om jag ska vara ärlig. Var lite skeptisk till fortsättningen och visste inte om jag skulle avbryta eller inte, men fortsatte. Det rättade till sig under bokens gång och till slut måste jag säga att den var rolig. Spännande intriger och händelser, ville veta hur allt fortsatte, hur det gick. Men rörigt med alla karaktärer, det tog en tid innan jag kunde lista ut vem som var vem, eller en bit av familjesläktet iallafall. Funderar jag nu kan jag nog ändå inte säga exakt hur allt låg till, lite väl rörigt med andra ord. Men jag försökte tänka undan det och fokusera på handlingen, en mysig julsaga.