Bokrecension #62 - Alex Dahl

Den andra dottern av Alex Dahl
En fängslande relationsthriller om hur kärlek kan förvandlas till mörker. Alison råkar ut för den största tragedi man kan tänka sig. Hennes femåriga dotter Amalie drunknar. Mitt i katastrofen får Alison och hennes man frågan om de kan tänka sig att donera dotterns organ. De säger ja.
I en annan del av Oslo väntar den unga mamman Iselin på att hennes dotter Kaia ska få ett nytt hjärta eller dö. Då får hon telefonsamtalet hon väntat på i hela Kaias liv. Ett barn har dött och därför ska hennes barn få leva. Genom en artikel i en tidning förstår Alison vem som har fått hennes dotters hjärta. Hon blir närmast besatt av tanken på att det slår vidare i ett annat barns kropp. Utan att avslöja vem hon är börjar hon hitta vägar in i den andra familjens liv. Allt för att komma nära sin dotter igen.

Ibland får jag känslan när jag läser en bra bok att författaren måste själv vart med om det som händer, då den är så välskriven och detaljerad. Återigen får jag denna känslan. Det är så skickligt gjort att det verkligen känns som taget ur verkligheten. Jag har lite svårt att avgöra om den är påhittad eller inte, men tror den är fiktiv. Väldigt bra roman som sagt, välgjord, välarbetad och genomtänkt. Spännande rakt igenom men i början tyckte jag dock inte det hände så väldigt mycket, det var först när Alison förstod vem som hade fått hjärtat som bladvändarkänslan kom och jag kunde inte lägga ifrån mig boken.
Jag älskar såna här böcker där jag inte kan avgöra om det är påhittat eller inte, för det känns som att författaren verkligen vet vad hen vill skriva och lägger ner tid på boken. Det tackar jag för.
Och ja, rekommenderas varmt.