Bokrecension #60 - Anna Hellerstedt

Vänner i solen av Anna Hellerstedt
Jag ska berätta om min vän Matilda. Hon blev ständigt kallad ful och äcklig i skolan. Hon blev sexuellt utnyttjad, smygfilmad i duschen på gympan och trakasserad på högstadiet. Idag skäms jag över de gånger jag förnekade vår vänskap. Ibland låtsades jag som om jag inte kände henne, ändå fortsatte hon att vilja vara min vän. Kanske hatade hon mig innerst inne, det måste hon ha gjort ibland, men hon hade ingen annan än mig. Ingen annan. Vänskap kan vara komplicerat. Vill du läsa en berättelse om mobbning, våld, svek och om att förlora en vän - för alltid?

Jag fastnade för denna boken när jag läste handlingen, kände att det kunde vara en bok som passar mig eftersom jag själv vart mobbad och haft det svårt i skolan. Det har vart en sorglig bok att lyssna på för jag känner igen mig lite grann. Och jag skäms över det. Jag var vän med en tjej på högstadiet, en tjej som var än mer mobbad än var jag var och det hände ett par ggr att jag låtsades som vi inte var vänner då jag var sjukt rädd för att de skulle börja mobba mig ännu mer än de redan gjorde. Ett mobbat barn har alltid den rädslan. De vill inte sin vän något illa men samtidigt vill man inte själv råka illa ut. Många som mobbar ger sig på de som är vänner med mobboffer, sjukt egentligen.
Sjukt att mobbing finns över huvud taget, fortfarande.
Jag tycker detta är en bok som alla ska lyssna på/läsa tycker jag, för att få en uppfattning om hur en mobbad person och dess vän faktiskt kan ha det.