Bokrecension #59 - Isabelle Zachrisson

Du var här förut av Isabelle Zachrisson

Erik är 38 år när han träffar Helena; en snygg, cool, men väldigt skrämmande kvinna. Hon förändrar hela hans ungkarlsliv. En kväll, när de träffats i tre månader, bestämmer hon helt plötsligt att de är tillsammans. Erik säger inte emot, men hänger inte riktigt med i svängarna. Och mer förvirrad ska han bli. För samma vecka kissar Helena på en sticka i hans badrum. Den glasartade blicken, den rufsiga tofsen och den där handen som placerat sig över hennes mun när hon kliver ut från badrummet kommer han aldrig att glömma.

Men inget blir som det ska. En senvinterdag i mars, när snön börjat smälta bort och grådasket verkar ha lagt sig permanent över stan, kommer Erik hem i taxi tillsammans med Albin från BB. Helena finns inte mer. Älskade, livfulla Helena, som längtat och fantiserat så intensivt om Albin, kommer aldrig att få se honom växa upp. Hon kommer aldrig mer tillbaka. Ena stunden fanns hon där. I den andra stannade ett hjärta, för att aldrig börja slå igen.

Min recension
När jag läste om denna boken fastnade jag direkt för den och jag slukade den omgående.
En sån fin historia detta är. Fast jäkligt sorglig såklart. Detta är författarens debutroman och hon gör det förträffligt bra måste jag säga. Vilket bra, beskrivande och genomtänkt språk, en berättelse som hon gett tid att skriva. En genomarbetad berättelse med mycket detaljer. Jag började gråta ganska mycket i början och det var sjukt ledsamt att läsa om vad som hände, men samtidigt en fin historia att få läsa. En ensam förälder kvar, hur han tar sig igenom sorgen och kommer hel ut på andra sidan trots att saknaden för alltid är stor.
På sättet boken är skriven känns det som att författaren själv vart med om detta. Jag förundras av hur en person kan få till en så bra historia utan att själv vart en del av det. En bra egenskap när man är författare. Jag hoppas verkligen Isabelle fortsätter att skriva!
Bokåret 2021 började bra, undrar om detta kommer förbli årets bästa bok?
Än så länge är den i toppen av alla jag redan hunnit läsa/lyssna på!