Bokrecension #58 - Carin Westner

Mordet på min mamma av Carin Westner

Strax innan jul 2016 skakades Sverige av ett brutalt dubbelmord utanför Hudiksvall. Carinas mamma var en av dem som mördades av en okänd man. "Mordet på min mamma" är hennes berättelse.
22 December 2016. En ung man kliver ur en taxi och börjar gå den kilometerlånga vägen fram mot Råbo. Vid brevlådorna tar han vänster mot den norra sidan av sjön. Vad tänkte han på, när han gick där i mörkret? På väg till mammas hus. "Mordet på min mamma" är inte bara berättelsen om hur en okänd man på bara några minuter brutalt, hänsynslöst och kallblodigt knivhögg två människor till döds. Det är även berättelsen om hur en familj överlever det värsta man kan tänka sig. Den allra mest brutala förlusten av en familjemedlem. Var vänder man sig, vem hjälper i krisen? Hur lever man mellan händelsen till dess att gärningsmannen får sin dom? Boken är skildrad utifrån en nära anhörigs perspektiv, och ger en sann och stark bild av hur livet i en sörjande familj ser ut. En bild som skiljer sig från det tidningsrubrikerna berättar.

Det här var en tung bok att lyssna på, jag har gråtit flera gånger om.
En känslig men beskrivande berättelse där man får höra de närmaste anhörigas ord. Hur fruktansvärt det måste vara att få ett sådant besked, få vara med om detta otäcka och sedan inte riktigt få den hjälpen de behöver. I det skedet ska man inte behöva vara stark att själv leta reda på hjälpen, den ska finas där. Carin berättar om när beskedet nådde dem, hur dagarna efter var och hur resan till att hitta en gärningsman gick. Hur tar man sig igenom sånt här?
Som sagt, en tung bok att lyssna på men även väldigt bra att orka sig igenom att läsa/lyssna på en sån här bok. För att få ett annat perspektiv på vad som egentligen hände. För man ska inte alltid förlita sig på vad media skriver. Jag är glad att jag orkade!