Bokrecension #51 - Sara H Olsson

Klassföräldrarna av Sara H Olsson
När singelmamman Malin och hemmafrun Anette väljs till klassföräldrar för årskurs fem förvandlas deras liv till en berg-och-dalbana. Anette, hustru till en kändisadvokat, bor på fashionabla Gräddhyllan. När hon inte kampanjar för att avhysa områdets enda kebabförsäljare spenderar hon dagarna med att uppdatera sin perfekta Instagramsida. Malin, ensamstående mamma till fyra barn, kämpar för att få ihop vardagen och drömmer om att träffa en sagoprins.

När det omaka paret ska baka muffins för att finansiera grundplåten till barnens klassresa visar det sig att de två kvinnorna trots allt har något gemensamt - de har båda hamnat i ekonomisk knipa. När Anette hittar en sportväska proppfull med hasch i makens garderob, föreslår hon att de ska sälja specialbrownies för att snabbt komma på rätt köl igen. Hur svårt kan det vara? Men det finns aldrig några lätta lösningar på svåra problem.

När jag fick äran att lyssna på denna i förväg, innan den hade kommit ut som ljudbok och läste titeln tänkte jag att det skulle vara en härlig feelgood med vardagliga inslag. Och ja, det var det väl men jag tycker att det blev lite för mycket med knarkdelen. Jag tyckte tyvärr inte den riktigt passade in, även om det kanske är den som gör boken på något sätt. Saras andra böcker passar mig bättre och jag tror att om jag läser/lyssnar på denna igen kanske jag får en annan tanke. Vissa böcker krävs flera omgångar innan man riktigt kan bestämma sig för om man tycker om den eller inte.
Detta är nog en sådan för mig just nu. Men eftersom Sara har ett väldigt bra språk och härliga karaktärer tycker jag ändå att den är värd att läsas.