Bokrecension # 48 - James Bowen

Gatukatten Bob av James Bowen

När James Bowen hittade en skadad, röd gatukatt hopkrupen i huset där han nyss fått en träningslägenhet hade han ingen aning om hur stor betydelse katten skulle få i hans liv. James levde ur hand i mun på Londons gator och det sista han behövde var ett husdjur. Ändå kunde James inte låta bli att hjälpa den slående intelligenta hankatten, som han snart döpte till Bob. Inom kort var de två oskiljaktiga och deras skiftande, lustiga och emellanåt farliga äventyr skulle komma att förändra deras liv och långsamt läka såren från det förflutna. Gatukatten Bob är en rörande och upplyftande berättelse som går rakt in i hjärtat på alla som läser den.

Mitt liv med Bob
Katten följde James vart han än gick och James, en hemlös och misslyckad musiker som hankade sig fram som gatumusikant och var beroende av sin dagliga dos av metadon lyckades med Bobs hjälp ta sig själv i kragen och styra in sitt liv på en bättre bana. Efter det vet vi att James skrev ner berättelsen om sig och Bob, men hur gick det sen? Vad har hänt sedan dess?
I Mitt liv med Bob fortsätter James på deras berättelse. Vägen var alltjämt skakig när den första boken kom ut, men med en klok katt vid sin sida kan man komma långt. James berättar öppenhjärtigt om hur Bob fortsatt att vara hans skyddsängel, hjälpt honom genom tuffa perioder och t.o.m livsfarliga situationer.

Jul med Bob
Vintern 2010 var iskall och James framtidsutsikter såg dystra ut. Julen, en helg han alltid bävat för, stod för dörren. Hälsan var klen och han hade varken pengar till att värma upp lägenheten eller julmat åt Bob och sig själv. Han var helt enkelt tvungen att trotsa kylan och ge sig ut på de snöiga gatorna. Jul med Bob är de gripande berättelsen om hur James tack vare Bob, vännen Belle och många vänliga Londonbor till slut förstår vad som är så speciellt med julen och hur mycket han själv förändrats sedan Bob kom in i hans liv.

Böckerna om Bob har jag känt till en längre tid och det är många som sagt att jag bör läsa dem men det har inte blivit av, förrän nu. Och jag är glad över att jag faktiskt gjorde det till slut. Många har sagt att det är en lyckosam och varm berättelse och jag måste ta och hålla med. Underbart att ett djur kan påverka en människa på det viset som Bob faktiskt gör. Djur är underbara varelser på det sättet.
Det är roligt att få följa duon ute på gatorna, på vilket sätt Bob påverkar James och vad Bob gör för att skydda och hjälpa James framåt.
Hur en röd katt utan hem kan påverka så många människor i och omkring London och sedan hela världen. En jättehärlig historia och så mysigt att ta del av deras liv. Nu undrar jag ju hur det gått efter att böckerna släppts, hur mår de nu och vad gör de tillsammans?