Bokrecension # 46 - Eva Dozzi

"Sista ronden. Sista spiken!"

Sporthallen är ett vrålande inferno av hatiska talkörer och överhettade hjärnor.
Hur hamnade de här?

"Bilbo" Svensson är ensamstående och arbetslös och har flyttat till en ärvd kåk utanför Uppsala med sin tonårsdotter. Hon har gett upp hoppet om kärleken eftersom alla män är "mansgrisar och mytomaner". "Tarzan" Hasanpour är en känslor apotekstekniker som inte känner sig hemma i machogänget från "orten". Även han har tappat hoppet om att finna en partner. Men när de två träffas slår det gnistor, de blir vrålkära och planerar en idyllisk framtid på landet utanför Uppsala, med höns, kaniner och grönsaksland. Tillsammans för alltid. Allt är underbart - tills de på en alkoholdränkt grillfest hamnar i ett genusgräl som slutar med en utmaning, en spikningstävling. Den som förlorar ska skamvandra naken genom Uppsala. Snacket om den bisarra tävlingen sprids på stan, snart är Bilbo och Tarzan rikskändisar och står mot varandra som fiender. Det finns ingen väg tillbaka och inget hopp för kärleken. Eller?

Till en början tyckte jag boken var seg och inte alls så rolig, förstod inte riktigt vad den handlade om och ville väl egentligen inte fortsätta. Men jag gjorde det. Innan jag började läsa boken läste jag inte vad den handlade om så jag fattade inte alls. Ibland kan det vara kul att bara ta en bok och läsa utan att veta vad den handlar om, så man inte bildar sig någon form av uppfattning i förväg.
Men allt eftersom jag liksom kom med i storyn och det kändes som det kom en handling kunde jag plötsligt inte sluta läsa. EN väldigt rolig historia om könskamp, kärlek och hur fort allt sprids på nätet.
En skruvad komedi med roliga karaktärer. Lite så att jag känner att det hade vart roligt med en fortsättning där man får reda på hur allt fortsätter sen!