Bokrecension #41 - Elin Eldestrand

Om sanningen ska fram av Elin Eldestrand

Estrid hade en plan, men en dag visar hennes sambo sin nya plan och eftersom hon inte är inkluderad i den tar hon sin väska och går. Hon har ingen aning om vad hon ska göra med sitt liv, inte förrän hon träffar Marcus. Olivia hade också en plan. Livet var hoppfullt och rosaskimrande, ända tills det slås i spillror på det mest fruktansvärda sätt. För att klara av att fortsätta leva bestämmer sig Olivia för att skaffa ny pojkvän, nytt jobb och flytta till en annan stad. En snöig dag i december träffas Estrid och Olivia och vänskap vid första ögonkastet uppstår. Nåja, nästan i alla fall. För Estrid är Olivia den där friska fläkten hon saknat och för Olivia är Estrid ytterligare en ingrediens i strävan mot det nya perfekta livet. Men så visar det sig att de har en sak för mycket gemensamt. Det här är en feelgood som utspelar sig under ett par veckor i december. Den handlar om frustrationen av att stå och stampa på samma ställe och den desperata önskan att komma vidare. Om att våga vara ärlig, även om sanningen kan göra ont och till och med förstöra. Den handlar även om vänskap, kärlek, magiskt sex och drömmen om den perfekta julen.

Elin Eldestrand vet verkligen hur man fångar en läsare redan från början. Någonting viktigt tycker jag, någonting som inte alla författare tyvärr klarar. Jag vill fängslas och fångas av en bok redan på första kapitlet, annars är det svårt att fortsätta läsningen. Om sanningen ska fram skiljer sig verkligen ifrån Elins andra böcker om Charlie och hennes mamma. Detta är i nutid och handlar mycket om vänskap och kärlek. Jag tycker detta var en mysig och härlig feelgood som fick mig in i historien snabbt, kändes som att Estrid och Olivia också var mina vänner, att jag fanns där någonstans i periferin. Jag gillade hur boken var upplagd, korta kapitel där varje kapitel handlade om Estrid eller Olivia, lättare att få överskådlighet på berättelsen och alla händelser. Jag gillar historien och jag hoppas det finns en fortsättning (eller kommer) för jag tycker att den slutade lite abrupt och för fort, jag ville få reda på mer om vad som händer alla inblandade. Fick känslan av att boken skulle sluta snabbt och att författaren då kortade ner ursprungshistorien. Jag vet inte, men jag hade velat ha en längre version, eller en fortsättning =) En glad och härlig bok i allafall!