Bokrecension #38 - Pigge Werkelin och Lena Katarina Swanberg

Klockan 10.31 på morgonen i Khao Lak

Den 26 december 2004 förlorade 220 000 människor livet i en tsunami i paradisorten Khao Lak, Thailand. Bland de döda fanns Pigge Werkelins fru Ulrika och deras två små söner, Charlie och Max. I boken berättar Pigge om den fruktansvärda tragedin som förändrade hans och så många andras liv, och riktar kritik mot svenska myndigheters hantering av katastrofarbetet. Den 26 december 2004 förlorade 220 000 människor livet i en tsunami i paradisorten Khao Lak, Thailand. Bland de döda fanns Pigge Werkelins fru Ulrika och deras två små söner, Charlie och Max. I boken berättar Pigge om den fruktansvärda tragedin som förändrade hans och så många andras liv, och riktar kritik mot svenska myndigheters hantering av katastrofarbetet. Lena Katarina Swanberg föddes i Stockholm den 8 februari 1947. Hon är en av våra flitigaste biografiförfattare och har skildrat många kända svenskars liv. Som författare har hon skrivit både skön- och facklitteratur, och hon har också arbetat som journalist på bland annat Expressen och Månadsjournalen. Pigge Werkelin är en gotländsk entreprenör. Han förlorade sin fru och sina två söner i Tsunamikatastrofen i Khao Lak i Thailand den 26 december 2004.

Jag har tidigare sagt att det är svårt att recensera verklighetsbaserade böcker, för hur ska man recensera en tragisk händelse? Det har tagit lång tid för mig att ens klara av att öppna boken, det var längesedan jag köpte den men nu var jag mentalt redo för den. Pigge beskriver verkligen allt som händer och hur han mår i allt så det känns som man faktiskt är med där nere på ön. Att få upp bilder i huvudet av att läsa det han skriver är fruktansvärt. Jag har läst mycket och jag har hört mycket om tsunamin och jag har sett filmatisering därifrån och jag mår så illa.
Det som hände är fruktansvärt men Pigge förmedlar en sån värme i boken. Han visar att man vinner mycket på att vara envis, och det är han! En kämpe.
Även om det är tragiskt är det bra att en sån här bok finns för att vi som inte var med ska få en annan förståelse över det inträffade.