Bokrecension #37 - Elin Eldestrand

En framtida hemmafrus bekännelser

Charlie växer upp i Luddinge med mamma som erbjuder sina tjänster till karlar i utbyte mot pengar, medan Charlie drömmer om en hushållerska och att få gifta sig med Elvis Presley. Sju år gammal ser Charlie en människa dö för första gången och händelsen skrämmer upp henne så pass att hon gömmer undan minnena i flera år. Men en dag hämtar polisen upp hennes mamma ...

Drömmar och dilemman

”Man kommer långt med artighet, men ännu längre med problemlösning.” Charlie växer upp med sin mamma i en fallfärdig stuga strax utanför Luddinges finaste bostadsområde. Mamma erbjuder sina tjänster till karlar i utbyte mot pengar och Charlie drömmer om att gifta sig med drömprinsen och bli hemmafru på Gräddhyllan. När andra delen av En framtida hemmafrus bekännelser tar vid är Häxan Lömsk död och begraven. Charlie har hittat Drömprinsen i Erik och allt borde vara frid och fröjd, men icke.En kvinna uppenbarar sig som är otäckt lik Häxan Lömsk och vem är den där karlen som mamma sällskapar med? Någon hotar Charlies gravida väninna Eva-Stina med tvångssterilisering och så vill Erik presentera Charlie för sin adliga familj. Efter sitt misslyckade försök att döda Majken har Charlie legat lågt med problemlösning, men när hoten blir för många och farliga tvingas hon kavla upp ärmarna.

Gräddhyllan

Charlie växer upp med sin mamma i en fallfärdig stuga strax utanför Luddinges finaste bostadsområde. Mamma erbjuder sina tjänster till karlar i utbyte mot pengar och Charlie drömmer om att gifta sig med drömprinsen och bli hemmafru på Gräddhyllan. Äntligen har Charlie en glänsande förlovningsring på fingret. Det ser faktiskt ut som om drömmen om att bli hemmafru på Gräddhyllan kommer att slå in. Men vägen till bröllopet blir krokig och guppig. När Charlie minst anar det dyker det upp nya döingar och gamla bekantskaper som sätter käppar i hjulet. I Stockholm sliter Erik med att rädda familjens rykte efter att hans gifta syster rymt med sin älskarinna. Charlie upptäcker att den övergivne maken egentligen är en ulv i fårakläder och att adliga döingar drar till sig oönskad uppmärksamhet. Dessutom är Eriks mor tydlig med att Erik inte ärver ett korvöre om han gifter sig med Charlie. Blir det en gräddhylla eller inte för Charlie?

Det här var nog en av de konstigaste serier jag läst. Men samtidigt väldigt bra skriven. Jag gillar ändå det lilla annorlunda med böckerna. En blandning av feelgood och... Jag vet inte riktigt. Men förvånades av alla döda människor. Och den iskalla grymhet Charlie och hennes mamma besitter. På grund av hur böckerna är skrivna kunde jag inte låta bli att vända blad efter blad och läsa vidare. Intressant story som jag inte läst om tidigare. Mysig och charmig berättelse som utspelar sig på 1960-talet. Jag har lärt mig ett och annat om den tidsepoken och trots att det inte var i nutid tyckte jag om det jag läste. Man skulle inte ta böckerna på allt för stort allvar står det om dem och näe, det går inte riktigt att göra det med allt som händer men ändå fängslas man av innehållet. Jag kan rekommendera dessa!

Författaren heter Elin Eldestrand och är skrivna för Hoi förlag.