Bokrecension #36 - Cathy Catarina Söderqvist

Fingal Olsson och hans sällsamma katt

Fingal Olsson är sjuttiofem år, men känner sig som nittiofem. Han lever stillsamt tillsammans med sin katt Harald och citerar ofta Tage Danielsson för att trösta sig själv. En dag avlider hans granne och nära vän. Efter det blir ingenting sig likt. Den första skälvande förändringsdagen infinner sig när Bella Bellanoy ska flytta in och ta över grannens lägenhet. Fingal undrar vad han ska kunna ha för utbyte av en sådan ung granne.Han försöker skrämma iväg henne genom att berätta en hiskelig historia, men det går inte som han tänkt. När han får syn på Bella är det som om hans hjärta stannar och tiden vrids tillbaka till en händelse i hans liv som han förträngt.Trots åldersskillnaden mellan Fingal och Bella, uppstår en varm vänskap som de båda lever upp av. Undantryckta slumrande minnen vaknar till liv hos Fingal och deras vänskap vävs samman till band som ingen av dem kunnat förutse.

Fingal Olsson - Harald och kärleken

Efter att ha fått tilldelat sig energiinjektionen familjen tre år tidigare, är livet mer förnöjsamt och Fingal Olsson, som är sjuttioåtta år, känner sig inte en dag äldre än sjuttio. Det mesta i livet rullar på i maklig takt. Fingal är en smula glömsk och katten Harald lika obstinat som vanligt. När Bella berättar att hon och Elin väntar barn, blir det ett virrvarr utan dess like. Hur har befruktningen gått till? Är töserna inte längre lesbiska? Dessutom beter sig Harald besynnerligt, svarar inte på tilltal och drar tassarna efter sig över parketten. Då Fingal möter Solbritt blir hans kropp klumpig och orörlig. Han får tunghäfta och hjärtat slår som en trumvirvel innanför bröstbenet. Men det passar sig inte att gå och bli förälskad vid en så hög ålder. Under den sista delen av livet ska man ju mest doppa skorpor, tänka på refrängen och planera den himmelska hädanfärden.

Fingal Olsson och hans stora tvivel

Fingal Olsson har efter flytten till Alingsås funnit sig väl tillrätta i villan med Bella, Elin och barnen. Nu stundar snart åttioårsdagen men den förmörkas av tvivlen som han brottas med. Problemen hopar sig omkring honom och Solbritt beter sig ytterst märkligt. Han undrar vad hon ruvar på för hemlighet. Dessutom blir hans sällsamma katt Harald ordentligt krasslig och Fingal fasar för att katteländet ska kasta in handduken. Men det allra största bekymret i livet för den gamle mannen är att han inte längre förmår vända jorden i potatislandet. När födelsedagspresenten avslöjas får Fingal en chock. Men hans dramatiska syster Beate är spindeln i presentnätet och då har han inget att säga till om. Han måste godta gåvan och låta sig ledas in i ovissheten med oron som ett tuffande ånglok inom sig.

På böckernas baksida står det "Fingal, en karaktär att bli förtjust i.." och det kan jag bara hålla med om. Jag fastnade omgående för denna lite speciella herre och sin pratglada katt, Harald. När Bella flyttar in i lägenheten bredvid och blir kompis med Fingal blir jag varm i kroppen. Undrar om det verkligen händer så på riktigt? Det är så fina band med yngre och äldre som finner varandra på det sättet tycker jag. För ja, jag tror samtidigt att det faktiskt sker på riktigt också. Författaren är duktig på att beskriva, jag får upp bilder i huvudet medan jag läser, jag har bilder på hur karaktärerna ser ut och hur de beter sig. Det är lättsamma böcker som man dras med i lätt och läser igenom snabbt. Nya händelser hela tiden och en vardag som både låter spännande, rolig och lite småtrist. Men jag gillar det. Många bra karaktärer som jag fastnar för, men Fingal och Bella är bäst. Jag har funderat mycket på det här med hur katter reagerar och är efter att jag läst dessa böckerna. Tänk om det faktiskt är på det viset, att katterna svarar utan att vi egentligen vet vad de säger, de måste vara fruktansvärt påfrestande för katterna att inte få sig förstådda av oss människor ;) Hade underlättat om alla hade varit som Fingal och Harald - eller inte! För den där Harald ställer till det minsann. Låt aldrig en dator stå öppen om du har en katt i närheten!
Jag är ledsen att serien är slut för jag vill verkligen veta mer om Fingal och alla de andra.
Jättebra böcker som jag varmt kan rekommendera!