Bokrecension #35 - Sara H Olsson

Discokungen av Sara H Olsson

I Tradviken bor Tess, en ung kvinna som älskar hemorten, trots att de flesta ser den som ett hopplöst bakvatten. En av få som delar hennes varma känslor är den jämnåriga självutnämnda experten på kungligheter, Johannes Aleborn. Kanske, tänker Tess, går det att finna kärleken även i Tradviken. När Johannes ställer upp i tv-programmet Miljonfrågan får rivalen Linnea plötsligt upp ögonen för honom och Tess förhoppningar om framtiden ser ut att grusas. Som om inte det vore nog står det lilla samhället i vägen för den svenskamerikanska miljonärsdottern Christas affärsintressen. Tillsammans med den från­skilda storstadstjejen Ellen och den folkskygga Birgitta, vinnare av Fröken Sverige-titeln 1983, måste hon samla in en smärre förmögenhet för att sätta stopp för Christa. Det är vinna eller försvinna för Tradviken!Discokungen är den fristående fortsättningen på Sjöbodsblues (2019), den första delen i Sara H. Olssons rosade serie om det lilla men charmigt tråkiga kustsamhället Tradviken.

Jag blev så glad när denna boken låg i brevlådan, jag älskade nämligen del ett Sjöbodsblues och ville läsa fortsättningen. Sara har verkligen gjort det igen! Hon är en grym författare och fångar mig som läsare på direkten. Hon skriver på ett sätt som får mig att känna att karaktärerna är mina vänner och att jag vill flytta till Tradviken! Tänk att få vara kompis med Ellen och Tess och Birgitta, få promenera med dem till hamnen, äta god mat på Gorans restaurang och höra massa kungliga berättelser från Johannes. Sara har ett lätt språk som jag gillar, hon fångar mig som läsare och hon skriver ärligt och humoristiskt. Mysigt, glädjefullt och kärleksfullt rakt igenom.
Undra om det kan tänkas komma fler böcker i serien? Hoppas det!