Bokrecension #34 - Christina Larsson

Alibi AB av Christina Larsson

Viola Eckerberg är en excentrisk dam i medelåldern. Hon har 153 i IQ och fotografiskt minne, bor ensam i en enorm villa och följer slaviskt sin veckoplanering. På fritiden skruvar hon helst på sin gamla motorcykel. Trots sin intelligens och en ingenjörsexamen från Chalmers har hon aldrig lyckats få ett jobb. Eller som Ann-Britt, hennes handläggare på arbetsförmedlingen, skulle uttrycka det: Viola är ett hopplöst fall. På en Starta eget-kurs blir Viola hopföst med Felix Koskinen, 19 år. Felix har haft ett tufft halvår: Pappa Matti ligger på sjukhuset, familjens rörmokeri har gått i konkurs och storebrorsan Sebbe är dömd till fängelse för bokföringsbrott. Och alla skyller på Felix, numera alltså pank, arbetslös och ovän med alla utom farmor. Nu ska det udda paret komma på en affärsidé tillsammans. Felix får en snilleblixt. De ska starta Alibi AB, ett modernt tjänsteföretag som skapar alibin för att underlätta folks vardag: En mellanchef kanske behöver en anledning att hastigt lämna konferensen och den där jobbiga presentationen, någon annan kanske är otrogen medan en tredje vill fejka en jobbresa för att slippa besöket hos svärmor. En lysande affärsidé, visar det sig. Kunderna strömmar till och inget kan gå fel. Eller? Lite synd bara att storebror Sebbe har skaffat sig nya vänner på fängelset: Jalle och Ryssen. De ser nämligen stora möjligheter i Felix och Violas nya affärsverksamhet ... Och vem är den sheriffen som Viola är så bekymrad över?

Det här var en humoristisk och rolig bok att läsa. Christina har verkligen kommit på en rolig historia att berätta för läsarna. Fantasifullt och spännande. Jag gillar att det inte alltid bara är unga som kommer på bra idèer och fixar till dem, att en äldre och en yngre i denna boken får samarbeta gör det extra kul. Viola är mindre rolig i början men allt eftersom boken går tycker jag att hon blir mer och mer härlig. En rolig och udda affärside och en klockren bok! Vill man läsa lättläst och humoristisk är denna att rekommendera!