Bokrecension #33 - Camilla Davidsson

Liten tvåa med potential

Ny feelgoodroman från omtyckta Camilla Davidsson som har sålt över 100 000 böcker av sin serie om Emma!´Sofia är en storstadstjej som vet vad hon vill med det mesta i livet. I alla fall är det vad hon tror. Yta och kontroll är viktigt för henne. Hon har en snygg, framgångsrik pojkvän, ett välavlönat jobb inom investment banking och har nyligen köpt en tvåa med renoveringsbehov på en fin adress i Stockholm. Om det inte vore för att lägenheten behöver renoveras, alla sena jobbkvällar, hennes omöjlige chef och skilsmässan mellan föräldrarna, skulle allt varit perfekt. Efter noggrann research anlitar Sofia en byggfirma som ska sköta renoveringen, men när hantverkaren som ska göra jobbet dyker upp, mer än en halvtimme försenad, verkar han allt annat än pålitlig och Arvid har till Sofias irritation bestämda åsikter om både det ena och det andra. Dessutom känns det på något märkligt vis som om han ser henne på ett sätt som ingen annan i hennes liv gör, inte ens pojkvännen Oliver. När Arvid börjar ifrågasätta Sofias livsval uppstår sprickor i den polerade fasad hon visar upp mot omvärlden och när Sofia i ett överilat ögonblick lovar att göra honom en tjänst får det oanade konsekvenser. Liten tvåa med potential är en feelgoodroman som rör sig mellan Stureplan och snötyngda dalastugor, mellan hopp och förtvivlan.

I fikonträdets skugga
Susanne har tagit hand om sin familj i alla år, men nu är Sofia och Lovisa utflugna och Lars har plötsligt och chockartat lämnat henne för en yngre kvinna. Vid 53 års ålder måste Susanne skapa sig ett nytt liv. Först och främst hitta någonstans att bo, men också ett nytt jobb och någonstans att göra av bohaget från familjevillan. I en avkrok på Gotland ligger den gamla mjölkbutiken, ett arv som Susanne tänkt sälja, men som tillfälligt får husera alla möbler och prylar. I lugn och ro ska hon sortera allt och hämta kraft efter skilsmässan. När en turist en dag stannar till vid mjölkbutiken och frågar vad sakerna kostar, finner Susanne att hon halvt ofrivilligt startat en loppis. En dag dyker en vresig men stilig granne upp på gården, och en kedja av händelser sätts igång som slungar ut Susanne i livet igen. Men vågar hon säga ja till allt det nya? I fikonträdets skugga är en fristående fortsättning på läsarsuccén Liten tvåa med potential. Det är en varm och kärleksfull skildring om att resa sig när man fallit och om modet att stå upp för sig själv och det man tror på.

Det här är två riktigt mysiga böcker där man i ena får följa mestadels dotter och i andra boken mestadels mamma. En rolig skingring och sätt att läsa en bok på. Det händer både trevliga och mindre trevliga saker men det är en varm serie på två böcker. Jag gillade I fikonträdes skugga lite mer, tänkte mig in i Susannes situation, en stark och trygg kvinna trots allt som sker. Hon gör det hon känner för och det blir himla bra, att hon sedan säljer av alla grejerna är hur himla bra som helst. Jag vill också ha en liten loppis =) Det är två charmiga böcker med glädje, kärlek och skratt!