Bokrecension #31 - Birgitta Bergin

Ett oemotståndligt förslag

Anna Holm är 30 år och fastighetsanalytiker från Kungälv. Livet står still. Hennes pojkvän Jesper är trevlig och jobbet är okej, men det är ändå något väsentligt som saknas. En dag får hon ett rekommenderat brev från advokatbyrån Linberg & Co. Med stigande förvåning läser hon att hon har angetts som arvtagare till fem miljoner euro. För att få ta del av arvet måste hon dock utföra ett uppdrag. Hela brevet känns fullständigt otroligt, men hon måste ju i alla fall höra vad det är hon ska göra för att få arvet. Hon bestämmer sig för att ringa advokatbyrån och boka ett möte. Två veckor senare står hon i sin nya lägenhet på Östermalm i Stockholm, redo att utföra uppdraget. Men var ska hon börja och vem är egentligen den här jetset-killen Carl-Henrik Vansbo?

En oemotståndlig affär
Lägenheten på Riddargatan i Stockholm har blivit vårt hem, vår lilla fristad. Det är där vi har hittat vårt nya liv - livet utan Calle och utan Jesper. Livet som det ser ut idag: bara min lille Lucas och jag. Anna Holm har gått vidare efter att hennes stora kärlek Calle omkom i en olycka. Hon är numera styrelseordförande för Vansbo fastigheter och försöker få livspusslet att gå ihop. En ny kärleksrelation står långt ner på listan, efter styrelsemöten och matsäckar till treårige Lucas dagisutflykter. På en mässa i Cannes träffar Anna den karismatiske bankmannen Fabian och sveps in i en passionerad relation. Men det är inte bara passionen som lockar henne - Fabian kommer också med ett helt oemotståndligt affärserbjudande, en stor fastighetsaffär i Berlin. Det innebär mer tid för Anna i Berlin, och mer tid tillsammans med Fabian. Samtidigt har hon konstant dåligt samvete när det gäller Lucas. Hon är alltid sist att hämta på dagis och blir mer och mer irriterad på dagisfröken Filip, som Lucas avgudar. Filip med sina slitna jeans och t-shirt och sina oceanblå ögon som verkar se rakt igenom henne. Man ska skilja på affärer och nöjen eller behöver man verkligen det? Affären med Fabian kräver allt mer av Anna, både i jobbet och privat. Snart känner hon att hon håller på att tappa fotfästet. Och som om det inte vore nog vägrar Filip lämna henne ifred. Nu vill han till och med träffa henne och Lucas och fika! Vad är det han är ute efter egentligen?

Ett oemotståndligt begär
Anna har allt hon någonsin önskat sig - ett harmoniskt familjeliv och ett utmanande jobb som företagsledare för Vansbo fastigheter. Men när hennes älskade börjar arbeta med ett nystartat välgörenhetsprojekt drivs de allt längre ifrån varandra. Och vem är egentligen projektets mystiska och hemliga grundare? Inte blir det lättare att hålla relationen vid liv när ett svekfullt ex till Anna dyker upp i Stockholm och gör allt för att få kontakt med henne. Hon står till en början emot hans inviter, men när han råkar ut för en olycka ser hon ingen annan utväg än att hjälpa honom. Orosmolnen hopar sig alltmer över Annas nyfunna lycka, och en ödesdiger konfrontation ställer situationen på sin spets. När stormen bedarrat har Anna fler svar än vad hon önskat sig. Först då vet hon vad som är sant och falskt, vem som är hennes vän och vem som är hennes fiende.

Det var ett tag sen jag lyssnade på dessa tre böckerna av Birgitta Bergin. Men vill ju ha med dem i recensionerna här inne och inte bara på instagram. Jag gillar när böcker utspelar sig i fler än en, att det liksom är en historia, en röd tråd genom fler böcker så att man har fler att läsa när ena är slut. Oftast är det alltid trist när en bra bok slutar så att få fortsätta i en annan del är trevligt!
Jag tyckte detta kändes som en film i början, hade gärna sett böckerna som en filmatisering. Det hade nog blivit riktigt trevligt. Det känns som en dröm det här, fantasifullt men härligt att läsa om. En kärleksfull och varm serie med lite intriger, sorg och tårar. Men jag gillar den skarpt!