Bokrecension #28 - Sofie Sarenbrant

Mytomanen av Sofie Sarenbrant

Efter en orienteringsdag i skolan hittas en pojke död i Ålstensskogen. Kroppen är illa tilltygad och värdesakerna försvunna. Misstankarna riktas mot ett ungdomsgäng som har knivrånat jämnåriga i Bromma. Kriminalinspektör Emma Sköld måste lösa fallet innan mördaren slår till igen, men hon har en känsla av att det är något som inte stämmer. Och vad är det hennes kolleger döljer? Ibland är sanningen för svår att uttala. Mytomanen, den åttonde boken i serien om den orädda kriminalinspektören Emma Sköld, utforskar teman som fördomar, utanförskap, klasskillnader och framför allt lögner. Vem kan du egentligen lita på? Samtidsdeckarens drottning Sofie Sarenbrant firar tio år som författare med en intrig som skulle kunna vara hämtad direkt från dagens löpsedlar.

Jag har läst alla Sofies böcker och jag älskar framförallt serien om Emma Sköld. Jag gillar när man får följa en person genom flera böcker och att det är en ny händelse varje bok. Det gäller att läsa dem i tur och ordning eftersom man annars inte riktigt hänger med i själva historien som utspelar sig utanför alla händelser. Det gör att man bara vill ha en ny bok för att veta hur det kommer gå.
Mytomanen var en streckläsare, en riktig bladvändare. Den var så himla spännande och det hände någonting hela tiden, jag kunde verkligen inte lägga undan boken. Slukade den direkt!
Sofie skriver på ett väldigt bra sätt, det blir spännande samtidigt som det är lättläst och uppdelningen på kapitlen var bra. Intressant att få komma ur händelsen en liten stund och få följa poliser på psykologbesök också, bryta av lite även om man bara vill veta mer om vem som är mördaren.
Jag hoppas verkligen inte detta är sista boken om Emma Sköld, jag är ju kompis med henne, med Josefin, med Nyllet och alla andra karaktärer! Rekommenderar starkt!
Ett plus är det fina bokomslaget!