Bokrecension #25 - Jenny Dahlberg

Ligg med mig! av Jenny Dahlberg

Hon gjorde succé med "Tjock!" (2003) och "När jag fyller 30 ska jag vara smal" (2006). Nu är Jenny Dahlberg tillbaka med en ny roman och den överträffar de både föregångarna.

"Jill har passerat trettio och är ofrivilligt singel sedan några år tillbaka. Hon sitter monotont i kassan på Ica och drömmer om att bli författare och fantiserar ofta om att vinna 100 miljoner på Lotto. Hon känner att hon behöver förändring i sitt liv. Hennes gamla barndomsvän tar passande upp kontakten eftersom hennes blivande man dumpat henne mitt i deras husbygge. Det blir starten på ett ångestladdat men kortvarigt återupplevt tonårsliv, massa alkohol, nätragg och en hel hög engångsligg. Det som inte ska kunna hända, har hänt. Jill är gravid. Men abort är inte något alternativ. Under graviditeten känner Jill ett desperat behov av att skaffa en pappa till kommande bebisen. Dejt efter dejt avlöser varandra, men ingen känns rätt, verkar mogen eller är tillräckligt snygg och Jill är livrädd för att bli ensam ..."

Jag kan tyvärr inte hålla med personen som recenserat i samband med texten om vad boken handlar om, som jag fann på bokus. Jag tycker inte den överträffar Jennys tidigare böcker, jag tycker nämligen tvärtom. De två första var så mycket bättre.
Boken är verkligen ärligt skriven, det gillar jag och jag gillar längden på kapitlen. Det är bra när varje kapitel har en bra längd, så att man lätt kan avsluta vid ett nytt kapitel, jag gillar inte att avsluta mitt i nämligen.
Men tyvärr måste jag säga att boken är väldigt rörig. Ibland är den förutsägbar och ibland hoppar allt fram och tillbaka och man vet inte riktigt vad som händer och sker riktigt. Plötsligt är de någon annanstans eller texten handlar om nån annan än de jag precis har läst. Händelserna hänger inte riktigt samman som jag tycker de bör göra. Men det var roligt att få fortsätta läsa Jennys böcker även om de två första är bättre.