Bokrecension #124 - Therese Johansson

Jag firar inte jul - Therese Johansson

Lizzie firar inte jul. Det spelar ingen roll hur mycket hennes jultokiga chef på caféet i Gränna än försöker - hon vägrar att delta. Julen är inte för henne och punkt slut. Det är så det blir när man haft en trasslig barndom, med en mamma som tyckte det var viktigare att festa än att fira med sin lilla dotter. Men allt det där har Lizzie hållit för sig själv. Inte ens storasyster Ellen vet något. Hon var ju ändå alltid i fjällen med pappa om jularna.
När julhelgen närmar sig får caféet allt oftare besök av den ensamstående pappan Marcus och hans dotter Elin. Lizzie kan inte blunda för att hon känner sig attraherad av Marcus - han är ju faktiskt vrålsnygg. Men allt eftersom de kommer varandra närmare inser Lizzie att saker och ting börjar bli komplicerade. Marcus är helt fantastisk och lilla Elin önskar sig en bonusmamma i julklapp. Om det bara inte vore för att Lizzie alltid hatat julen så skulle det kanske kunna bli så. Men det förflutna går inte att ändra på - hur innerligt man än önskar. Men kanske kommer denna julen bli annorlunda?

Det var ingen titel som fångade mitt intresse denna gången eftersom jag inte faller för böcker där någon inte gillar julen, av någon underlig anledning. Men jag valde ändå att lyssna på denna julboken och jag gillade den. En bok fylld av värme, kärlek, vänskap och julstämning. Från början till slut. Goa karaktärer och den utspelar sig i mysig miljö. Underbara lilla Elin är för charmig när hon säger till sin 4åriga bästis att hon vill ha flickan på cafet som bonusmamma. Och faktiskt löser det väldigt fint!
En härlig feelgood med massa jul, helt i min stil!