Bokrecension #121 - Caroline Twamley

Julmiraklet - Caroline Twamley
Sommaren 1961 har Petter och Inger en svallande tonårsromans. De lovar varandra evig kärlek, trots att de kommer från helt skilda världar.
Sextio år senare flyr Daniel storstaden med brustet hjärta. I det slitna gamla torpet, som i annonsen beskrevs som en ”vitmålad dröm”, finner han inte bara mystiska gamla brev som ger honom bränsle till sin historiska roman. Han finner också Sara som bor i huset intill. Sara bor ensam med sin livliga labrador. Efter att hennes mamma gått bort och relationen till systern blivit allt mer främmande har hon bara sin pappa kvar. Den stundande julen känns allt annat än lustfylld, tills hennes nyvunne granne kommer med ett förslag.

När jag började lyssna tänkte jag att det skulle vara en bok som verkligen handlade om julen, utspela sig kring julafton med allt som har med det att göra och visst, det gör den. Men jag hade velat ha lite mer jul. Det kändes som att allt som hände i boken utspelade sig framtill julafton och bara de sista kapitlet handlade om direkt jul. Men oavsett var det en himla mysig berättelse med mycket kärlek och värme. Spännande saker som uppstår och en trevlig berättelse.
Intressant hur saker och ting kan ske förr i tiden och påverka människors öde på så hemska och sorgliga sätt. En bit in i boken kändes det som den liksom var förutsagd, att det gick att lista ut vad som skulle ske och ja, oftast kan man förstå vad som kan hända men samtidigt är det charmigt att inte riktigt veta vad som kan hända under tiden, innan man kommer fram till det där slutgiltiga! Mysig och varm!