Bokrecension #116 - Anne-Lie Högberg

Vindarna viskar ditt namn - Anne-Lie Högberg
Vanja lämnar både sin hemort och sitt förflutna för den lockande tjänsten som reporter 30 mil söderut. Men när allt det som lockat visar sig vara en irriterad och otrevlig arbetskamrat och en enformig miljö börjar hon tvivla på om hon tagit rätt beslut. När hon råkar på en gammal artikel om en händelse som ingen vill prata om börjar hon i hemlighet att undersöka det som hänt. Det som ingen vill kännas vid. Allt för att förtränga det som hon själv lämnat bakom sig.
Linas liv är perfekt. Hon har Jesper, Melker, ett heltidsjobb och ett fint hus. Men det är något som skaver när småbarnslivet och vardagen går som på repeat. Hon inser att den gnista som Jesper en gång tände långsamt håller på att slockna. Och när någon annan blåser liv i hennes glöd vet hon inte om hon skall våga ta klivet ut i det okända.
Lilly var en gång ägare och grundare för lokaltidningen som alla på orten ivrigt väntade på. Då hade allt varit nytt och spännande. Nutiden skrämmer henne. Nya bekantskaper också. Så när Vanja börjar ställa frågor drar hon sig instinktivt undan. Snart gör sig det förflutna påmint, och sanningarna som uppdagas förändrar allt. Vindarna viskar ditt namn är en roman om det förflutna som gör allt för att komma ikapp, och sanningar som vägrar begravas.

Vann denna boken i en instagramtävling för en tid sen och har nu läst ut den. Den gick fort att läsa och till en början var den mycket spännande och väldigt bra. Roligt att följa Vanja, Lilly och Lina samt alla andra karaktärer och jag gillar att det var först i slutet som allt kom upp till ytan. Vissa böcker avslöjar det för tidigt, eller skriver på ett sätt som man tidigt kan förstå vad som hänt, men här var det inte riktigt så. Okej, lite förutsägbar på vissa sätt men det var okej i denna. Dock kunde jag önskat mer om slutet och den hemlighet boken ruvat på om jag ska vara ärlig. För min del föll det riktigt hårt och blev en aning besviken när jag förstod vad hemligheten var. Det kunde skrivits bättre, varit mer fantasifullt. Synd på en annars välskriven och bra bok.