Bokrecension #115 - Peter Johansson

Och sen så är jag död - Peter Johansson
Artonårige Ali kämpar målmedvetet för att förtjäna respekt och plats i ett av de multikriminella gäng som härjar i Stockholmsförorterna kring Järvafältet. Han är villig att gå mycket långt för att dra in cashen som krävs.
Eric, instagrampolisen, tvingas lämna vardagslunken för en privatjakt efter stulna ägodelar som, om de avslöjas för omvärlden, kan krossa hans karriär.
Mohammad – a.k.a. Mo’ Mad – gängledaren och gangsterrapparen, som byggt sin artistkarriär på köpta streams finansierade av drogförsäljning, har en plan om hur han skall lyfta sin image rejält och dominera scenen.
Den vackra änkan Elin, ännu inte fyllda fyrtio, lever ett tillbakadraget liv i Hässelby Villastad. Hon rör sig ogärna utomhus och sköter sitt jobb mestadels hemifrån. En vårnatt inträffar hennes värsta mardröm, när två gängmedlemmar bryter sig in och våldför sig brutalt på henne. Efter timmar av övergrepp, misshandel och förnedring tar händelserna en oväntad vändning och Elin får övertaget. "Och sen så är jag död" är en mörk spänningsroman som bitvis är riktigt otäck.

Jag har svårt att bestämma mig för vad jag egentligen tyckte om denna boken. Det var en bra bok med spännande innehåll, det var den men jag tyckte den var aningens grov. Emellanåt var det grovt språk och grova handlingar jag inte vill ha så detaljerade, iallafall inte där och då. Det gjorde det för mycket. Dessutom hade jag svårt för hur vissa karaktärer pratade, det handlade om dem förvisso och man kan använda talspråket men jag gillade det inte. En sorlig men bra historia. Jag tror att detta är vardagsmat i många orter och i många kulturer, fruktansvärt. Missuppfatta mig rätt nu, det var spännande att få en inblick i hur det kan vara. Ett bra sätt att följa karaktärerna på genom att varje kapitel gick till en specifik person, det gjorde allt mycket lättare att förstå. Lättare att hänga med!