Bokrecension #109 - Kaj Branzell

Mormor på rymmen, Mormors val och Mormor i karantän av Kaj Branzell

Mormor på rymmen
Snart sjuttiosjuåriga Anna-Lisa hade inte en tanke på att varken flytta till Spanien eller bli kär. Hon ville ju bara följa med till barnbarnet i Thailand! När dottern vägrar låta Anna-Lisa följa med till Thailand för att fira jul, inser hon att det är dags att kasta av sig sin dotters strama tyglar en gång för alla. I vredesmod bokar hon en resa till spanska Torrevieja. Utan att meddela familjen, och utan att köpa någon returbiljett. Livet i solen blir dock inte riktigt så idylliskt som Anna-Lisa hoppats. Det visar sig snart att paradiset gömmer på oväntade faror och vistelsen i Spanien förvandlas till ett hisnande äventyr. Men med hjälp av nya vänner, hemlösa hunden Romeo och en ny tro på sig själv, tar Anna-Lisa sig an de mest dramatiska situationer.

Mormors val
Sjuttioåttaåriga Anna-Lisa har vänt ryggen åt det dramatiska livet och kärleken i Spanien. Tillsammans med bästa vännen Ingegärd och spanska hittehunden Romeo har hon flyttat ut till en stuga på den värmländska landsbygden. Trött på snö, kyla och ödslighet och påhejad av spanska vänner återvänder Anna-Lisa med sin hund till solen, värmen och livet i spanska Torrevieja. I paradiset möter henne en enorm överraskning, en ny romans, sensuell flamenco på dansgolvet och fasansfulla äventyr. Hur skulle hon kunna ana att hon tvingas fatta livsavgörande beslut? Och fattar hon rätt beslut?

Mormor i karantän
Åttioåriga svenskan Anna-Lisa befinner sig tillsammans med sin käraste, tidigare tjurfäktaren Manuel, på hans gård i Spanien. Men det blir inte riktigt som hon tänkt sig. Coronaviruset har nått Spanien och Anna-Lisa befinner sig i ett spanskt lockdown. Trots restriktioner, följda av nya restriktioner och smitta som sprider sig bland vänner, finner Anna-Lisa och Manuel på sätt att hantera sin situation. Med ensamma flamencodanser på gårdsplanen, promenader med nya skyddslingar från djurstallet i Torrevieja och en och annan otillåten promenad vid rosa lagunen och klipporna vid havet. Promenader som kan sluta mycket illa. Nya överraskningar väntar, återföreningar med familj och vänner och oväntade besök som får tillvaron att ta dramatiska vändningar.

Då jag fick hemskickat del tre i fysisk bok så har jag lyssnat på del ett och del två via nextory och tyckte till en början att det var riktigt mysiga böcker. Den första delen var riktigt spännande när man fick följa med Mormor på rymmen, vad hon tog sig för och hur alla reagerade. Mysiga miljöbeskrivningar, roliga händelser och så härliga karaktärer. Bok två var också väldigt bra till en början men när den höll på att sluta tappade jag tyvärr väldigt mycket. Samma saker upprepade sig och jag tyckte att det var himla tråkigt, hann bli väldigt besviken men ville ju ändå ta reda på hur allt skulle gå så började ändå läsa del tre. Trots att mitten där blev lite som den blev så kom serien igen i del tre måste jag säga. Det har hänt saker hela tiden rakt igenom böckerna vilket jag oftast gillar, det gör att jag inte tröttnar och vill lägga ifrån mig boken men tyvärr blev det lite för mycket av det goda till slut. Så måste nog säga att det har vart för mycket saker som hänt, det känns inte riktigt trovärdigt att allt detta sker, och vissa saker var också ifrågasättande om jag ska vara helt ärlig.
Men sammantaget har det varit en mysig serie och massor av värme och kärlek. Gänget jag har fått följa visar på en så enorm gemenskap och vänlighet att jag blir varm. Så underbart att få ta del av.
Det bästa med böckerna är att få följa Anna-Lisa som fått vara med om en det ena och en det andra och ändå vara så pass "gammal". Att våga ta steget och flytta till ett främmande land, ensam!! Underbart!

Böckerna finns både på adlibris och bokus, här, här och här!
Och det är idus och visto-förlag som står bakom dem =)