Bokrecension #107 - Karin Brunk Holmquist

Kyss Karlsson i naken av Karin Brunk Holmquist
De är en udda samling, de som bor längs Knäppgökavägen utanför Vitaby på Österlen. Vägen heter egentligen inte så, men vad ska man annars kalla den, tycker systrarna Blenda och Johanna Nilsdotter som bott där hela livet. De följer allt som sker i skydd bakom spetsgardinen och diskuterar ivrigt vad grannarna har för sig. Och nu för tiden gäller det att hänga med, för hemma hos den förnäma Louise försvinner det trosor från tvättlinan, Göte kuckelurar med Hjördis, ovanliga lövgrodor skuttar omkring i biologen Helmers trädgård och det går rykten om att kommunen tänker gräva upp vägen och kanske även tomterna intill. Knäppgökavägens stilla lunk är på väg in i kaos, och grannarna tänker inte låta det ske. Gamla trätoämnen läggs åt sidan och man samlas för att finna en lösning. Kommunen ska inte tro att man kan göra vad som helst på landsbygden.
Ja, kyss Karlsson i nacken, som Blenda Nilsdotter brukar säga.

Jag älskar alla Karins böcker, hon är en av mina favoritförfattare och har varit det i fler år. Jag är så tacksam och glad över hennes underbara fantasi och att hon fortsätter skriva böcker åt oss läsare.
Hon har alltid så underbara karaktärer, gamla människor man inte kan sluta tycka om, gemytliga och fint berättade miljöer och mycket humoristiska händelser som böckerna kretsar kring.
Dock tyckte jag inte denna boken håller samma kaliber som hennes tidigare måste jag säga, det är en underbar bok, en fin och härlig berättelser och mysig med mycket humor, absolut, men det är någonting jag saknar i den. Även om jag fattar vad bokens handling kretsar kring så känns det ändå platt på något sätt där, den känns vardaglig och lite blek i jämförelse med många av hennes tidigare böcker. Men som sagt, samma fantasifyllda karaktärer vilket nog är det som gör att jag älskar Karins böcker! Alla gamla damer och herrar som är med, underbara!