Bokrecension #103 - Samuel Bjørk

Mordutredaren Mia Krüger har lämnat polisen och bosatt sig på en ö. Dit kommer hennes gamle kollega, den godmodige kriminalkommissarien Holger Munch, för att övertala henne att återvända till jobbet. Han behöver hennes hjälp i ett skrämmande och besynnerligt fall. En flicka har hittats hängande livlös i skogen med en skolväska på ryggen och en lapp om halsen: "Jag reser ensam." Mycket pekar på att den hänsynslösa mördaren kommer att slå till igen och Krügers efterforskningar leder till ett sex år gammalt fall där ett spädbarn kidnappats från en förlossningsklinik. Men utredningen blir mer personlig än vad Munch och Krüger har tänkt sig. Och snart går det upp för dem att de själva blivit en bricka i mördarens cyniska dödsspel. Det hänger en ängel ensam i skogen är en gastkramande thriller som håller läsaren i ett järngrepp från första till sista sidan.

Jag kan inte annat än hålla med om den sista meningen, att boken håller en hårt genom alla sidorna. Jag har haft svårt att lägga ifrån mig den och flera stunder har den varit så himla spännande att det nästan gjort lite ont i mig. Jag har aldrig läst någonting av författaren tidigare men jag ska nog leta upp någonting mer för han har ett väldigt bra sätt att att skriva på. Detaljerande och beskrivande på ett magiskt sätt. I många böcker kan man ganska fort räkna ut vem mördaren är men Samuel är inte en av dem, i denna boken tyckte jag det var svårt att förstå vem det faktiskt var och det var inte förrän i slutet det kom fram vem som mördat barnen. Och anledningen var ju fruktansvärd.
Jag är inget fan av tjocka böcker, men jag får nog försöka tänka om där, för det händer så fasligt mycket i dem att dem inte känns långa. Och en bra och spännande bok vill man väl inte heller ska ta slut för fort? Vill man ha en spännande bok kan jag verkligen rekommendera denna! Den är sorlig och tragisk men mycket mycket spännande.