Bokrecension #102 - Pia Lerigon

Konsten att flirta som en Gudinna av Pia Lerigon

"Bara för att jag inte fick kontakt med någon av killarna igår betyder inte det ..."
"Jo, Em", säger Tessie med mjuk röst och lägger huvudet på sned. "Du är urdålig på att flirta."

Emely Svensson Falk är Stockholms mest ofrivilliga singel. Hon vägrar acceptera att Matte tagit ut skilsmässa. Bästa vännerna Tessie och Kråkan bestämmer sig för att hjälpa Emely att komma över sitt ex. De laddar ned Tinder på hennes telefon. Om hon inte gör som de säger publicerar de en hysteriskt rolig, men högst komprometterande, film om henne på Youtube. Emely har inget annat val än att ge sig ut i dejtingträsket. Problemet är att hon är sämst i världen på att flirta. Vännerna ger henne stränga order om att läsa boken Alla får ligga och göra exakt som där står. Men är det någon som missförstår råden i denna utomordentliga dejtingmanual är det förstås Emely.

Den här boken har jag verkligen gillat. Även om jag inte alls känner igen mig så finns där ändå lite igenkänningsfaktor emellanåt. Jag har dock aldrig vart med om att flirta på det viset som beskrivs i boken men samtidigt har jag lärt mig en del medan jag läst. Emely har läst en bok hon lånat av väninnan Kråkan och därigenom delat värdefulla tips på vad man ska och inte ska göra för att fånga en partner. Jag har dragit på smilbandet ganska många gånger för Emely är klockren på att göra helt motsatt än vad hon får instruktioner kring. Och det går inte alltid så himla bra! Trots det är 21 åriga Antonio som galen i henne och kollegan David har fått upp ögonen för henne men ändå är det bara exmaken Matte som står högst på listan och är den som hon vill ha tillbaka.
En galen, humoristisk och värmande bok om att flirta, om vänskap och hur man får en man i säng!
De 12åriga tvillingarna Axel och Anna var himla roliga också, kloka små barn! Den här boken var riktigt lättläst och svår att lägga ifrån sig, den hade en spänning i sig även om det inte är en deckare. Bladvändare för jag ville hela tiden veta hur det går för Emely i nästa och nästa och nästa steg!