Bokrecension #100 - Håkan Lindgren

Spökskrivaren av Håkan Lindgren

Milli Månson är Sveriges deckardrottning, hennes verk översätts och säljs världen över. Milli bor med den unge atleten Samuel och deras två hundar Lady och Gaga. Hon har byggt upp ett riktigt PR-imperium, men samtidigt har hon outsourcat stora delar av verksamheten - däribland sitt skrivande! En modern författare fokuserar på annat än att skriva.
Gauthier Valentino, eller Spooky som Milli kallar honom, är spökskrivaren som står bakom miljontals sålda böcker. Egentligen skulle han vilja skriva något eget, men han vet inte riktigt vad. Deras relation är invecklad; samtidigt som Milli är en krävande arbetsgivare som ställer höga krav, vet båda att Gauthier har ett trumfkort som han när som helst kan spela ut - avslöja att Milli inte skriver själv. Milli har även en trasslig relation till sin sambo - hur är det egentligen ställt med kärleken i förhållandet.
Spökskrivaren är en humoristisk feelgood i svensk samtidsmiljö, där medie- och förlagsbranschen avhandlas med glimten i ögat. Hur är egentligen livet i rampljuset, när ens offentliga och riktiga person ofta flyter ihop? Kommer Gauthier lyckas med att skriva sin egen bok? Och hur kommer det gå för Millis kärleksliv? Igenkänningsfaktorn är hög i denna roman som bjuder på många skratt

Den här boken som jag har läst finns bara i ett få exemplar då den har trycks för medverkande karaktärer, branchfolk, ett fåtal författare och ett begränsat antal utvalda bokrecensenter så är jättetacksam över att jag fick hem den. Det är bakomliggande manus till Håkans nya bokserie som släpptes som ljudbok från 26 Juli. Det är en serie på 10 delar och i skrivande stund har det släppts 4 delar och resterande kommer inom kort.
Jag vet inte riktigt vad det är som gör Håkan till en så bra författare om jag ska vara ärlig, jag har svårt att sätta fingret på. Men på samma sätt som i "En fallen man" (som är min favoritbok numera) får han läsaren på fall direkt och det är spännande rakt igenom. Och den är skriven på ett sådant sätt att det inte går att förutse hur den ska sluta, iallafall jag tycker det är så. Vilket jag uppskattar.
Jag gillar denna skarpt. Dessutom får man ju upp ögonen för hur det faktiskt kan vara i bokbranschen också, att det inte alls är författaren på boken som faktiskt har skrivit den. Lite lurigt det där.